مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

جراحی ریشه دندان و کشیدن آن چگونه انجام می‌شود؟

جراحی ریشه دندان و کشیدن آن چگونه انجام می‌شود؟

کشیدن ریشه دندان و جراحی ریشه دندان توسط متخصص صفورا امامی

جراحی ریشه دندان نام روشی است که در اثر پوسیدگی پالپ و ریشه دندان انجام می‌شود. دندان‌های شما در خارج، یک لایه مینا، یک لایه دوم عاج و یک هسته داخلی نرم دارد که به ریشه استخوان فک شما گسترش می‌یابد. هسته حاوی پالپ دندان است از اعصاب، رگ‌های خونی و بافت همبند تشکیل شده است.

وقتی پوسیدگی وارد هسته نرم می‌شود، پالپ می‌تواند ملتهب یا آلوده شود و یا حتی بمیرد. برای پاکسازی پوسیدگی به جراحی ریشه نیاز است. اما چگونه می‌فهمید که به جراحی ریشه دندان نیاز دارید؟ آیا علائم گویایی وجود دارد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائمی که نشان می‌دهد شما به جراحی ریشه دندان نیاز دارید، ادامه این مطلب از دکتر صفورا امامی، متخصص جراحی ریشه و کانال را حتما مطالعه کنید.

 

متخصص ریشه دندان

 

جراحی ریشه دندان چگونه انجام می‌شود؟

روش جراحی ریشه دندان، در اثر پوسیدگی دندان و آلودگی آن انجام می‌شود. در طی این روش، دندان پزشک شما باکتری‌ها را استخراج کرده و با استفاده از ابزارهای ویژه با دقت میکروب‌ها را از بین می‌برد. دندانپزشک مراقبت است که تمام مسیرهای کانال را در این روش پاک کند. پس از خارج کردن باکتری‌ها، محل را با آنتی بیوتیک ضد عفونی می‌کند و ریشه‌های خالی را پر می‌کند.

برای جلوگیری از پوسیدگی جدید، منطقه را مهر و موم می‌کند. جراحی ریشه دندان را می‌توان توسط دندانپزشک عمومی و متخصص که به عنوان متخصص ریشه دندان شناخته می‌شود انجام داد. جراحی ریشه، دندان طبیعی شما را در جای خود نگه داشته و از پوسیدگی بیشتر جلوگیری می‌کند. اما باعث شکنندگی دندان می‌شود. به همین دلیل، دندانی که جراحی ریشه روی آن انجام شده است، اغلب با تاج پوشانده می‌شود.

 

آیا جراحی ریشه دندان دردناک است؟

معمولاً تصور می‌شود که روش‌های جراحی ریشه دندان دردناک‌ترین نوع درمان دندانپزشکی هستند. اما مطالعات نشان داده است که تنها ۱۷ درصد از افرادی که جراحی ریشه دندان داشتند، آن را دردناک‌ترین تجربه دندانپزشکی خود توصیف کرده‌اند. به همین خاطر اصولا جراحی ریشه دندان دردناک و سخت نمی باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد که علائم جراحی ریشه دندان بسته به نوع باکتری در عفونت متفاوت است.

 

درمان ریشه دندان با میکروسکوپ در کلینیک دکتر صفورا امامی

 

جراحی ریشه دندان

 

علائمی که به شما نشان می‌دهد به جراحی یا کشیدن ریشه دندان نیاز دارید!

تنها راه برای اطمینان از نیاز به جراحی ریشه، مراجعه به دندانپزشک است. اما چندین علامت هشدار دهنده وجود دارد که باید مراقب آن‌ها باشید. اگر هریک از این علائم را مشاهده کردید، مهم است که هر چه سریعتر به دندانپزشک مراجعه کنید. هرچه دندان شما زودتر قابل‌ درمان باشد، نتیجه آن بهتر خواهد بود. برخی از مهمترین نشانه‌های ریشه دندانی که نیاز به جراحی دارد.

 

  • دندان درد مداوم

درد مداوم دندان یکی از نشانه‌هایی که شما ممکن است به جراحی ریشه نیاز داشته باشید. درد دندان شما ممکن است همیشه شما را آزار دهد و ممکن است هر از گاهی برطرف شود. اما همیشه وجود دارد. ممکن است درد را در اعماق استخوان دندان خود احساس کنید یا ممکن است احساس درد ارجاعی در صورت، فک و سایر دندان‌های خود داشته باشید.

برخی از علت‌های درد مداوم عبارتند از: بیماری لثه، وجود یک حفره، درد ارجاع شده از عفونت سینوس یا مشکل دیگر، یک پرکننده آسیب‌دیده و یا یک دندان نهفته که ممکن است آلوده باشد. در هر صورت مهم نیست که علت چیست. اگر دندان درد دارید، بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید. به خصوص اگر درد مداوم باشد، تشخیص و درمان به موقع درد دندان به طور معمول منجر به نتیجه بهتری می‌شود.

 

  • حساسیت دندان به گرما و سرما

 آیا هنگام خوردن غذای گرم یا نوشیدن یک فنجان قهوه دندان شما درد می‌کند؟ یا شاید هنگام خوردن بستنی یا نوشیدن یک لیوان آب یخ زده، دندان شما احساس سرما می‌کند. این حساسیت می‌تواند مانند یک درد مبهم یا یک درد شدید احساس شود. اگر این درد به مدت طولانی ادامه‌دار باشد، حتی هنگام قطع غذا و نوشیدن، ممکن است به جراحی ریشه نیاز داشته باشید. اگر هنگام خوردن یا نوشیدن گرمی و سردی، دندان شما درد می‌کند، احتمالا نشانه این است که رگ‌ها و اعصاب دندان شما آلوده شده‌اند و یا آسیب دیده‌اند. یکی از نشانه‌های رایج حساسیت دندان به گرما و سرما است.

درمان ریشه دندان

 

عفونت در پالپ دندان شما می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان شما شود. ضربه به دندان یا تجزیه بافت داخلی می‌تواند به ریشه آسیب برساند و به دندان ظاهری سیاه و سفید مایل به خاکستری بدهد. مشاهده این تغییر رنگ در دندان‌های جلو (قدامی) آسان‌تر است. اگرچه تعیین تغییر رنگ دندان می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد، اما در صورت تغییر رنگ دندان بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید

 

  • لثه های متورم

تورم لثه در مجاورت دندان دردناک می‌تواند نشانه مسئله‌ای باشد که با جراحی ریشه درمان می‌شود. تورم ممکن است بیاید و برود. ممکن است هنگام لمس آن حساس باشد. شاید هم لمس آن دردناک نباشد. تورم به دلیل مواد زائد اسیدی بافت‌های پالپ مرده ایجاد می‌شود که ممکن است منجر به تورم در خارج از نوک ریشه شود.

همچنین ممکن است کمی جوش روی لثه داشته باشید. این جوش لثه، پارولیس یا آبسه نامیده می‌شود. جوش ممکن است از عفونت دندان چرک خارج کند که می‌تواند طعم ناخوشایندی را در دهان شما ایجاد کرده و بوی بد دهان شما را بدتر کند.

 

  • درد هنگام خوردن یا لمس دندان

اگر دندان شما هنگام لمس یا غذا خوردن حساس است، می تواند نشان دهنده پوسیدگی شدید دندان یا آسیب عصبی باشد. در این صورت احتمالا نیاز به درمان ریشه دندان داشته باشید. این امر به ویژه در مواردی اتفاق می‌افتد که حساسیت ادامه دار باشد و با قطع غذا از بین نرود. رباط اطراف نوک ریشه دندان آلوده ممکن است با از بین رفتن پالپ دچار حساسیت شود. مواد زائد حاصل از پالپ در حال مرگ، ممکن است رباط را تحریک کرده و باعث درد ناشی از فشار گزنده شود.

 

اگر در یک حادثه، در یک ورزش تماسی یا جویدن چیزی سخت دندان خود را خرد کرده‌اید، باکتری‌ها می‌توانند وارد شده و منجر به التهاب و عفونت شوند. حتی اگر دندان را زخمی کنید اما تراش یا ترک در آن ایجاد نشود، آسیب ممکن است به اعصاب دندان برسد. عصب می‌تواند ملتهب شده و باعث درد و حساسیت شود. در این صورت ممکن است به درمان کانال ریشه نیاز داشته باشید.

 

  • تحرک دندان

هنگامی که دندان شما آلوده است، ممکن است لق شود که این می‌تواند به غیر از نکروز پالپ یا مرگ عصب توسط عوامل دیگری ایجاد شود. اما می‌تواند نشانه ضروری بودن جراحی ریشه باشد. مواد زاید اسیدی ناشی از مرگ عصبی می‌تواند، باعث نرمی استخوان اطراف ریشه دندان در حال مرگ شود و دندان را لق کند. اگر بیش از یک دندان احساس لقی کند، احتمالاً تحرک دلیل دیگری غیر از مسئله‌ای دارد که ممکن است به جراحی ریشه نیاز داشته باشد.

 

راهکار درمان ریشه دندان

 

آیا کشیدن ریشه دندان درد خواهد داشت؟

 جراحی ریشه دندان ممکن از ترسناک به نظر برسد، اما با تکنولوژی امروز تفاوت زیادی با پر کردن عمیق ندارد. درد بسیار کم است. زیرا دندانپزشک از بی‌حسی موضعی برای بی‌حس کردن دندان و لثه استفاده می‌کند تا در حین انجام عمل راحت باشید. اگر به جراحی ریشه نیاز دارید و تورم صورت یا تب دارید، ممکن است دندانپزشک از قبل آنتی بیوتیک به شما بدهد تا عفونت را از بین ببرد که می‌تواند به کاهش درد شما نیز کمک کند.

روش جراحی ریشه به خودی خود شبیه پر شدن زیاد است اما بیشتر طول می‌کشد. در حالی که دندانپزشک پوسیدگی را تمیز می‌کند، ریشه‌ها را ضد عفونی می‌کند و سپس آن‌ها را پر می‌کند. دندانپزشک شما از یک سد لاستیکی در اطراف دندان کانال ریشه استفاده خواهد کرد که به شما کمک می‌کند تا مواد آلوده به بقیه دهان شما سرایت نکند. دهان شما ممکن است بعد از درمان ریشه احساس زخم یا حساسیت کند. در این صورت پزشک به شما پیشنهاد می‌کند که از داروهای ضددرد مانند استامینوفن یا ایبوبروفن بدون نسخه استفاده کنید.

تماس با مابرای تعیین وقت ملاقلات (ویزیت) با شماره‌های مطب دکترا صفورا امامی تماس بگیرید؛ 02126255102 و 02126255088


چه کار کنیم تا کارمان به جراحی ریشه دندان نکشد؟

برای جلوگیری از جراحی ریشه، رعایت همان عادت‌های بهداشتی دندان که از ایجاد حفره و سایر مشکلات دندان جلوگیری می‌کند مهم است.

  • برای حفظ سلامت دندان‌های خود، دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید.
  • حداقل روزی یک بار بین دندان‌های خود نخ دندان بکشید.
  • از خمیردندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • هر شش ماه یک بار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • حداقل یک بار در سال دندان های خود را توسط دندانپزشک جرم گیری کنید.
  • سعی کنید مقدار کمی از غذای شیرین و کربوهیدرات‌های تصفیه شده را مصرف کنید. این غذاها به دندان‌های شما می‌چسبند. اگر غذاهای شیرین خوردید، سعی کنید پس از مدت کوتاهی دندان‌های خود را بشویید و آن‌ها را مسواک بزنید.

 

آیا دندانی که جراحی ریشه روی آن انجام شده است پس از عمل باز هم درد می‌کند؟

 در پاسخ به این سوال باید گفت بله. ممکن است دندانی جراحی و کشیدن ریشه روی آن انجام شده است، باز هم درد بگیرد. برخی از دلایل این درد ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • جراحی ریشه دندان شما هنوز به درستی بهبود نیافته است.
  • کانال ریشه شما به دلیل آناتومی پیچیده ریشه کاملا ضدعفونی نشده است.
  • پوسیدگی جدید می‌تواند مواد پرکننده کانال ریشه را آلوده کرده و باعث ایجاد عفونت جدید شود.
  • آسیب‌دیدگی دندان که اجازه می‌دهد پوسیدگی جدید به دندان وارد شود.
  • در چنین مواقعی، درمان مجدد به معنی جراحی ریشه، بهترین گزینه برای درمان درد و علائم دیگر است.

 

آیا شما معمولاً به تاج روی دندانی که جراحی ریشه شده است نیاز دارید؟

در واقع تاج همیشه بعد از جراحی ریشه لازم نیست. غالباً ترمیم دندان‌های خلفی به دلیل عملکرد جویدن با دندان‌های آسیاب، به روکش نیاز دارند. دلیل آن هم این است که بعد از جراحی ریشه، از نظر ساختاری ضعیف‌تر می‌شوند. معمولا دندان‌های قدامی ممکن است به تاج بعد از جراحی ریشه با پرکردن کامپوزیت نیاز داشته باشند.

دکتر متخصص ریشه دندان

 

مزایا و معایب جراحی ریشه دندان

دانستن مزایا و معایب جراحی ریشه بسیار مهم است. زیرا به شما در تصمیم گیری صحیح کمک می‌کند. هنگامی که بیمار برای شکایت از یک حفره به مطب دندانپزشکی مراجعه می‌کند، دندانپزشک شرایط را ارزیابی می‌کند تا مشخص کند که آیا هنوز پر کردن دندان یک راه حل ایده آل است یا خیر؟ عفونت دندان که شدیدتر شده باشد، دیگر با روش‌های سنتی قابل ترمیم نخواهد بود. این دندان یا باید برداشته شود یا می‌توان جراحی ریشه روی آن انجام داد.

درمان کانال ریشه نوعی روش پالپ درمانی است که شامل برداشتن بافت پالپ از دندان برای از بین بردن آن است. دریافت جراحی ریشه دندان و کانال ریشه، بیمار را از درد و ناراحتی خلاص می‌کند. جراحی ریشه به جای کشیدن دندان به دندان داده می‌شود. این بدان معنی است که شما به جای از دست دادن دندان‌های خود، آن را نجات می‌دهید و از عملکرد آن در دهان لذت می برید. هنگامی که جراحی ریشه انجام می‌شود، بافت پالپ برداشته می‌شود و بیمار از هر گونه علامت درد خلاص می‌شود. پس از اتمام عمل، دندان دیگر حیات ندارد اما اجازه دارد در دهان بماند.

با کشیدن دندان، آن را از دست می‌دهید. زیرا دیگر دندانی نمی‌روید. مگر اینکه پروتز انجام دهید. مشکل این است که پروتز متحرک و ثابت مقداری هزینه دارد و گران‌تر از جراحی ریشه خواهد بود. بنابراین می‌توان در انجام هزینه‌های اضافی صرفه جویی کرد. بسیاری از تغییرات پس از کشیدن دندان و جایگزینی آن در دهان رخ می‌دهد. دندان ها ممکن است رانش کرده و جابه‌جا شوند. دندان‌های مخالف ممکن است بیش از حد جوش بخورند. بنابراین ممکن است نیش تغییر کند. چنین تغییراتی ممکن است مشکلات انسداد یا حتی اختلالات TMJ را به همراه داشته باشد.

معایب جراحی و کشیدن ریشه دندان

پس از انجام روش جراحی ریشه روی دندان، دیگر دندان حیاط ندارد. بنابراین شکننده خواهد شد. دندان تحت درمان با جراحی بیشتر در معرض شکستگی است. اما می‌توان آن را با یک پایه و یک تاج چینی تقویت کرد. روش جراحی ریشه بسیار گرانتر از کشیدن دندان است.

هنگامی که شما از یک دندان درد بسیار ناتوان کننده رنج می‌برید، به شما امکان انتخاب جراحی ریشه یا کشیدن دندان داده می‌شود.کشیدن دندان شما را از درد تسکین می‌دهد. بدون اینکه نیاز به هزینه زیادی داشته باشید. روش جراحی ریشه بسیار پیچیده‌تر از کشیدن دندان است. در حقیقت تکمیل این روش چند ساعت طول می‌کشد و حتی ممکن است به چندین جلسه نیاز داشته باشید. این در حالی است که کشیدن دندان بسیار ساده‌تر است و فقط در چند دقیقه از تمام درد راحت می‌شوید.

 

در این مقاله از دکتر صفورا امامی در خصوص چگونگی انجام جراحی ریشه دندان صحبت شد. به طور کلی، عفونت داخل پالپ و ریشه دندان شما می‌تواند باعث ناراحتی و درد شود. اگر به طور مداوم درد دندان یا علایم دیگری دارید، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید تا درد شما تشخیص داده شده و درمان شود. اگر چه به نظر می‌رسد اصطلاح جراحی ریشه در بسیاری از افراد ترس ایجاد کند، اما عمل جراحی ریشه دندان درد خاصی ندارد و تقریباً همه افراد اندکی پس از درمان احساس بهتری دارند.

 

جراحی ریشه دندان

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید

whats app