راهکارهای درمان عفونت لثه

درمان عفونت لثه | یکی از مهم‌ترین بخش‌های دهان که شاید توجه چندانی به آن نشود، لثه‌ها است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که لثه‌ها تنها یک بافت صورتی‌رنگ برای نگهداری از دندان‌ها هستند و نیاز به مراقبت خاصی ندارند. اما باید بدانید که لثه تنها یک بافت نگه‌دارنده نیست و عدم مراقبت از آن می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌ها و عفونت لثه شود. عفونت لثه معمولا دردناک است و ممکن است به اندازه درد دندان شما را آزار دهد. به همین دلیل بهتر است قبل از اینکه لثه‌ها عفونت کنند، کاری برای محافظت از آن‌ها بکنید.

اگر به هر دلیلی شخص نتواند به‌درستی از لثه‌های خود مراقبت کند و عفونت لثه ایجاد شود، بهتر است هرچه سریع‌تر برای درمان عفونت به یک دندان‌پزشک متخصص مراجعه کند. چراکه عفونت لثه‌ها می‌تواند باعث آسیب رساندن به دندان‌ها (عفونت دندان)، ایجاد عفونت در آن‌ها و حتی لقی و پوسیدگی دندان‌ها شود. در موارد پیشرفته‌تر این عفونت ممکن است به استخوان فک نیز سرایت کند و باعث ایجاد مشکلات شدیدتر شود.

دکتر صفورا امامی یکی از بهترین متخصصان درمان ریشه دندان و کانال دندان هستند. ایشان با استفاده از جدیدترین روش‌های روز دنیا، بهترین راهکارها را برای درمان بیماری‌های دهان و دندان ارائه می‌دهند تا بیمار در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهبود پیدا کند. ایشان برای عفونت لثه و بیماری‌های مربوط به لثه نیز راهکارهایی مطمئن ارائه می‌دهند تا از پیشروی آن جلوگیری کنند. در ادامه این مطلب درباره عفونت لثه و راهکارهای مطمئن برای درمان آن صحبت خواهیم کرد.

درمان ريشه دندان با میکروسکوپ در کلینیک دکتر صفورا امامی

متخصص عصب کشی تهران

عفونت لثه چیست؟

عفونت لثه در اثر تجمع باکتری در بافت لثه و ایجاد چرک و تورم در آن ایجاد می‌شود. درواقع عفونت و تورم لثه‌ها یک واکنش دفاعی است که در اثر فعالیت‌های محافظتی سلول‌های ایمنی مخاطی در برابر عوامل آسیب‌زا ایجاد می‌شود. این عفونت معمولا به‌صورت بافت خونی، متورم و دردناک در لثه‌ها ظاهر می‌شود و در زمان غذا خوردن، مسواک زدن یا حتی صحبت کردن بیمار را آزار می‌دهد.

نکته مهم این است که همه موارد عفونت لثه خطرآفرین نیستند و اگر به‌موقع به آن‌ها رسیدگی شود، هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نخواهند کرد. به همین دلیل است که این بیماری باوجوداینکه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دهان و دندان در دنیا است، چندان خطرناک و نگران‌کننده نیست. در درمان عفونت لثه، زمان مهم‌ترین فاکتور است. اگر بیمار مراجعه به پزشک را پشت گوش بیندازد، عفونت کم‌کم به بخش‌های عمیق‌تر لثه نفوذ خواهد کرد و باعث از بین رفتن بافت لثه و آسیب در دندان‌ها خواهد شد.

بیشتر بخوانید؛ باقی ماندن ریشه در لثه

عفونت لثه

درمان عفونت لثه و نشانه‌ ابتلا به آن کدام است؟

برای اینکه بیمار متوجه شود که باید برای درمان عفونت لثه اقدام کند، باید علائم آن را بشناسد. خوشبختانه علائم ظاهری عفونت لثه خیلی زود ظاهر می‌شوند و به همین دلیل می‌توان در سریع‌ترین زمان ممکن از پیشروی عفونت جلوگیری کرد. معمولا در محل تجمع عفونت لثه ورم کرده و قرمز می‌شود. همچنین این محل و دیگر قسمت‌های اطراف آن دردناک هستند و در مواردی نیز سوزش ایجاد می‌شود.

در مواردی که عفونت لثه کمی پیشرفت کرده باشد، دهان شخص بوی بدی می‌دهد و دندان‌ها به مواد غذایی سرد، گرم، شیرین و ترش حساس‌تر خواهند شد. اگر باز هم به عفونت لثه توجهی نشود، عفونت باعث متورم شدن غدد لنفاوی گردن نیز خواهد شد. حتما درصورت مشاهده موارد ذکر شده با پزشک متخصص خود تماس بگیرید تا مشکلات و آسیب‌های احتمالی شما افزایش پیدا نکند.

تماس با مابرای تعیین وقت ملاقلات (ویزیت) با شماره‌های مطب دکترا صفورا امامی تماس بگیرید؛ 02126255102 و 02126255088

برای درمان و پیشگیری از عفونت لثه چه کنیم؟

همیشه شنیده‌اید که پیشگیری بهتر از درمان است. شاید بتوان گفت که درباره بیماری‌های دهان و دندان این حرف بسیار درست است. چراکه درمان این بیماری‌ها معمولا زمان‌بر و هزینه‌بردار است. بنابراین بهتر است با مراقبت صحیح از دندان‌ها و لثه‌ها، از بروز عفونت و آسیب در آن‌ها جلوگیری کنید.

برای پیشگیری از عفونت لثه بهترین راه رعایت بهداشت دهان و دندان است. همیشه دندان‌های خود را مسواک کنید و با استفاده از نخ دندان آن‌ها را تمیز نگه دارید. توجه کنید که استفاده نادرست از نخ دندان خود باعث بروز عفونت لثه می‌شود. پس شیوه صحیح استفاده از نخ دندان را بشناسید.

نکته دیگر اینکه هر شش ماه یک‌بار برای چکاپ دندان‌ها و بررسی وضعیت آن‌ها نزد یک دندان‌پزشک ماهر بروید. با انجام این کار همه بیماری‌های دهان و دندان ازجمله عفونت لثه خیلی زود تشخیص داده‌شده و درمان می‌شوند. بنابراین امکان پیشروی آن‌ها و بروز مشکلات جدی‌تر وجود نخواهد داشت. جرم‌گیری دندان‌ها و استفاده از دهان‌شویه نیز از مواردی است که باعث برطرف کردن عوامل ایجادکننده عفونت و جلوگیری از بروز عفونت لثه می‌شود.

درمان عفونت لثه

آیا راهکاری برای درمان خانگی عفونت لثه وجود دارد؟

راهکارهای درمان عفونت لثه در خانه معمولا چندان موثر نیستند. درواقع این راهکارها عامل ایجادکننده عفونت را از بین نمی‌برند بلکه تنها باعث تسکین درد و التهاب (درمان خانگی دندان درد) می‌شوند. بنابراین حتی اگر با استفاده از این راهکارها علائم ظاهری عفونت لثه از بین رفت، باید برای پیگیری به یک دندان‌پزشک متخصص مراجعه کنید. چراکه هنوز عامل عفونت وجود دارد و ممکن است در آینده با علائمی شدیدتر و آسیبی جدی‌تر برگردد. در ادامه این بخش تعدادی از راهکارهای خانگی درمان عفونت لثه را بیان می‌کنیم:

• استفاده از محلول آب‌ نمک

مقدار نمک در این محلول باید بسیار بیشتر از آب باشد. به‌گونه‌ای که شوری آن کاملا احساس شود. برای درمان عفونت لثه با این روش روزی دو تا سه بار محلول آب‌نمک را قرقره کنید. خاصیت آنتی باکتریال نمک باعث تسکین درد و عفونت می‌شود و عفونت لثه را تا حد زیادی برطرف می‌کند.

• استفاده از زردچوبه

زردچوبه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌تواند باکتری‌های ایجادکننده عفونت را از بین ببرد. برای درمان عفونت لثه با زردچوبه به یک‌چهارم قاشق مرباخوری زردچوبه و کمی آب نیاز دارید. خمیر حاصل از ترکیب این دو ماده را روی محل عفونت بمالید و بعد از پنج دقیقه آن را بشویید. برای اثرگذاری این روش، آن را دو بار در روز امتحان کنید. درصورتی‌که به این ترکیب کمی نمک، روغن خردل و ویتامین E نیز اضافه کنید، تاثیر آن بیشتر خواهد شد. درباره خواص زردچوبه برای دندان درد بیتشر بخوانید.

• آب لیموی تازه

استفاده از آب لیمو ترش برای درمان عفونت لثه کمی دردآور و آزاردهنده است. اما می‌توانید از اثرگذاری آن مطمئن باشید. برای درمان عفونت لثه با این روش باید آب لیموترش تازه را مانند آب‌نمک در دهان خود قرقره کنید. این کار را روزی دو بار انجام دهید تا علاوه بر رفع عفونت لثه‌ها، بوی بد دهان نیز از بین برود.

• جوش‌ شیرین

ازنظر علمی تاثیر جوش‌شیرین بر باکتری‌های ایجادکننده عفونت لثه ثابت نشده است. اما این ماده از قدیم استفاده‌شده و ضرری نیز برای آن پیدا نشده است. بنابراین شما می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. برای این کار مقداری جوش‌شیرین را با آب گرم مخلوط کنید و بعد از مسواک زدن، دهان خود را با محلول حاصل بشویید. این کار را یک یا دو بار در روز تکرار کنید.

• روغن‌های گیاهی

قرقره روزانه روغن‌های گیاهی می‌تواند باعث از بین بردن تورم و التهاب لثه‌ها شود. در این موارد باید یک قاشق غذاخوری از روغن را با آب ترکیب کنید و روزانه حدود 20 تا 30 دقیقه آن را در دهان خود بچرخانید. روغن نارگیل، میخک، آفتابگردان، کنجد و آریمیدادی برای درمان عفونت لثه بسیار مناسب هستند. بعد از استفاده از این روغن‌ها حتما دندان‌ها را مسواک کرده و ترجیحا از نخ دندان یا دهان‌شویه نیز استفاده کنید.درمان خانگی عفونت لثه

راهکارهای پزشکی درمان عفونت لثه چیست؟

توصیه می‌کنیم که درمان با روش‌های خانگی را برای مدتی طولانی ادامه ندهید. درصورتی‌که بعد از یکی دو روز درمان خانگی عفونت لثه همچنان پابرجا باقی مانده بود، حتما به دندان‌پزشک مراجعه کنید. البته بهتر است قبل از شروع درمان‌های خانگی این کار را انجام دهید. چراکه نمی‌توان برای همه یک نسخه پیچید و برخی درمان‌های خانگی ممکن است باعث تشدید عفونت شود. به‌هرحال مهم‌ترین نکته این است که قبل از اینکه علائم شدیدتر عفونت لثه خود را نشان دهند، کاری برای درمان آن انجام دهید. در ادامه این بخش مهم‌ترین راهکارهای درمان عفونت لثه را بیان می‌کنیم.

• استفاده از دهان‌ شویه‌

در مواردی که عفونت چندان شدید نیست، دندان‌پزشک استفاده از دهان‌شویه را تجویز می‌کند. شستشوی روزانه دهان با دهان‌شویه‌ها باعث از بین رفتن باکتری‌ها شده و عفونت و التهاب را بهبود می‌بخشد. توجه کنید که دهان‌شویه یک راهکار کمکی برای کاهش التهاب است و یک درمان قطعی نیست. به همین دلیل دندان‌پزشکان ممکن است در کنار این موضوع مصرف آنتی‌بیوتیک یا درمان‌های دیگر را نیز پیشنهاد دهند.

• جرم‌ گیری و پاک‌ سازی دندان‌ها

در مواردی ممکن است که جرم زیاد دندان‌ها باعث ایجاد عفونت در لثه‌ها شده باشد. به همین دلیل پزشک قبل از هر چیز باید دندان‌های بیمار را معاینه کند و در صورت وجود جرم یا آلودگی با استفاده از روش‌های حرفه‌ای، آن‌ها را پاک‌سازی کند. البته در این موارد باید چرک و عفونت موجود را نیز با استفاده از آنتی‌بیوتیک از بین برد.

• تجویز آنتی‌ بیوتیک

یکی از اولین راهکارهای درمان عفونت لثه، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها یا به‌اصطلاح چرک‌خشک‌کن‌ها است. در این روش دندان‌پزشک با توجه به شدت عفونت داروهایی برای درمان عفونت لثه تجویز می‌کند. این داروها معمولا ضدالتهاب و عفونت هستند و ممکن است به‌صورت قرص، کپسول، محلول یا آمپول تجویز شوند. نکته مهم این است که هیچ‌یک از داروهای چرک‌خشک‌کن یا ضدالتهاب نباید به‌صورت خودسرانه مصرف شود. زیرا ممکن است باعث تشدید عفونت یا ایجاد مشکلات دیگر شود.

مصرف انتی بیوتیک عفونت لثه

• کنترل بیماری‌ها یا عوامل دیگر ایجاد کننده عفونت

ممکن است مصرف سیگار، قلیان یا تنباکوی جویدنی یا بعضی بیماری‌ها نظیر دیابت باعث ایجاد عفونت در لثه شود. در این موارد باید عامل ایجادکننده عفونت که همان بیماری یا مصرف دخانیات است، کنترل شود. با کنترل این عوامل، عفونت کم‌کم برطرف می‌شود. اما برای اطمینان از ریشه‌کن شدن آن بهتر است داروهای مناسب تجویزشده و بهداشت دهان و دندان به‌طور کامل رعایت شود.

• کشیدن دندان

این راهکار یکی از آخرین راهکارهای درمان عفونت لثه است. اما اگر عفونت لثه به دندان نیز سرایت کرده باشد، چاره‌ای به‌جز کشیدن دندان نیست. البته در مواردی ممکن است عفونت دندان باعث ایجاد عفونت در لثه و التهاب آن شده باشد. به‌عنوان‌مثال رشد دندان عقل می‌تواند باعث ایجاد عفونت در لثه‌ها شود. در این موارد برای کنترل عفونت و جلوگیری از پیشروی آن باید دندان عقل را کشید و با استفاده از آنتی‌بیوتیک عفونت ایجادشده را کنترل کرد.

• عمل جراحی

درصورتی‌که عفونت لثه پیشروی زیادی کرده باشد یا دیگر راهکارهای درمان عفونت لثه کاری از پیش نبرند، پزشک از روش جراحی برای درمان بافت عفونی استفاده می‌کند. در چنین مواردی ممکن است مشکل در کانال‌های ریشه دندان باعث ایجاد عفونت لثه شده باشد. درواقع اگر بیمار گزارش کند که قبل از شروع عفونت دندان‌ درد داشته است، می‌توان به این موضوع شک کرد که مشکل در کانال‌های ریشه و عفونت زیر دندانی باعث ایجاد عفونت لثه شده است. به همین دلیل در این موارد باید به یک پزشک متخصص ریشه مراجعه کرد.

دندان‌ پزشک متخصص ریشه دندان با عکسبرداری از محل عفونت و بررسی لایه‌های زیرین دندان، مشکل را تشخیص می‌دهد و در صورت نیاز به عصب‌کشی یا جراحی کانال ریشه، به شما اطلاع می‌دهد. البته قبل از عمل جراحی باید عفونت لثه را تا حدی برطرف کرد تا بتوان جراحی را انجام داد. نکته مهم این است که برای انجام این کار باید حتما به یک دندان‌پزشک ماهر و متخصص مراجعه کنید.

خانم دکتر صفورا امامی جز بهترین‌های متخصص عصب کشی دندان هستند. شما می‌توانید برای درمان عفونت لثه و دیگر مشکلات دهان و دندان، با خیال راحت به ایشان مراجعه کنید. چراکه ایشان با بررسی دقیق وضعیت سلامت بیمار، بهترین راهکار درمانی را ارائه می‌دهند و تلاش می‌کنند در کوتاه‌ترین زمان ممکن درمان موثری را ارائه کنند. چراکه در درمان‌های دندانپزشکی زمان حکم طلا را دارد و اقدام به‌موقع می‌تواند باعث نجات دندان و جلوگیری از بروز مشکلات جدی‌تر شود. برای تعیین وقت ملاقات و ویزیت با شماره‌های مطب تماس بگیرید و زمان معاینه خود را تنظیم کنید.

متخصص عصب کشی

3 نظر ثبت شده است

1. انارکی 1402/01/15

عااالی بووود ممنونم