8 علت درد ضربان دار دندان

احساس نبض در دندان

دندان درد ضربان دار ممکن است نشانه این باشد که به دندان آسیب رسیده است. پوسیدگی یا ایجاد حفره در ساختار دندان می‌تواند عامل دندان درد شما باشد. همچنین در صورت وجود عفونت در دندان یا لثه نیز ممکن است دندان شما به درد بیاید. در هر صورت درد ضربان دار دندان بدلیل وجود مشکل در دهان و یا نزدیکی آن است؛ پس بهترین کار بعد از احساس نبض و یا درد مراجعه به دکتر متخصص دندانپزشک است تا علت و نحوه درمان را بررسی کند.

دندان درد معمولا در اثر بروز عفونت یا التهاب در دندان ایجاد می شود. به این حالت، پالپیت (التهاب پالپ دندان) می گویند. پالپ صورتی رنگ و نرم درون دندان شما به سالم و زنده نگه داشتن آن کمک می کند. پالپ دندان حاوی بافت، اعصاب و رگ های خونی است. حفره‌ها و ترکها در ساختار دندان راه ورود هوا و میکروبها به داخل دندان می‌شوند. این می‌تواند باعث تحریک و عفونت اعصاب حسی پالپ و نهایتاً درد دندان شود.

"برای مشاوره درمان ريشه دندان با میکروسکوپ در کلینیک دکتر صفورا امامی لطفا تماس بگیرید"

02126255102 و 02126255088

علائم و نشانه‌های درد ضربان دار دندان

همراه با درد ضربان دار(throbbing tooth pain)، علائم دیگر دندان درد می تواند شامل موارد زیر باشد؛ حتما در صورت مشاهده این موارد با دندان پزشک خود مشورت کنید:

• درد مبهم مزمن دندان
  • درد شدید هنگام جویدن
  • درد دندان، هنگام خوردن مواد غذایی شیرین
  • دندانهای حساس یا مور مور شونده
  • درد یا حساسیت در دهان
  • درد دندان  یا التهاب در فک
  • تورم دهان یا لثه
  • سرخی دهان یا لثه
  • طعم بد دهان
  • ترشح چرک یا مایع سفید
  • درد موضعی اطراف یک دندان خاص
  • قرمز شدن اطراف خط لثه

هم بزرگسالان و هم کودکان ممکن است به دندان درد دچار شوند. در صورت مشاهده علائم و نشانه ها دندان درد، سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید. برای فهمیدن علت دقیق دندان درد احتمالاً به معاینه دندانپزشکی و تصویر برداری اشعه ایکس از دندان، نیاز خواهید داشت و بعد از آن درمان و معالجه شما شروع می‌شود.

درد ضرباندار دندان

علت درد ضربان دار دندان چیست؟

هشت دلیل احتمالی دندان درد ضربان دار بیان شده است که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان یا ایجاد حفره شایعترین دلیل درد دندان است. این مورد زمانی اتفاق می افتد که باکتری های موجود در دهان از لایه بیرونی و سخت مینای دندان، تغذیه می کنند. باکتری ها بخشی از سلامت طبیعی دهان و بدن هستند. با این حال، باقی ماندن مقدار زیادی از ترکیبات  قندی و غذاهای دیگر روی دندان های شما، می تواند باعث تجمع  باکتری های مضر زیادی در دهان شود.

این باکتری ها پلاک هایی درست می کنند که به دندان های شما می چسبند. برخی از انواع باکتری ها نیز اسیدی را تولید می کنند که می تواند منجر به ایجاد سوراخ یا حفره در دندان ها بشود. پوسیدگی دندان ممکن است به صورت بروز لکه های کوچک سفید، قهوه ای و یا سیاه روی دندان های شما باشد.

درمان درد

دندانپزشک می تواند حفره ایجاد شده در دندان و یا ناحیه  ضعیف شده را ترمیم کرده و از این طریق به متوقف شدن درد دندان شما کمک کند. شما ممکن است نیازمند موارد زیر باشید:

• جرمگیری دندان ها برای از بین بردن پلاک
  • پر کردن حفره دندان

تماس با مابرای تعیین وقت ملاقلات (ویزیت) با شماره‌های مطب دکترا صفورا امامی تماس بگیرید؛ 02126255102 و 02126255088

آبسه دندان

آبسه کردن دندان زمانی ایجاد می شود که بخشی یا تمام  پالپ داخل دندان از بین می رود. بافت مرده، کیسه کوچکی از باکتری ها و چرک به نام آبسه می سازد. عفونت یا التهاب دندان می تواند باعث ایجاد آبسه شود.

اگر دندان آسیب دیده به سرعت درمان نشود، می تواند منجر به ایجاد آبسه دندان شود. این اتفاق زمانی می افتد که باکتری ها از طریق سوراخ یا ترک موجود وارد دندان شوند.

درمان

درمان آبسه دندان شامل موارد زیر است:

• مصرف آنتی بیوتیک برای از بین بردن باکتری های عامل عفونت
  • تخلیه و تمیز کردن آبسه
  • اگر آبسه به دلیل بیماری های لثه ایجاد شده باشد، لثه ها را باید تمیز و درمان کنید.
  • درمان کانال ریشه (درمان عصب کشی دندان)، اگر آبسه در اثر پوسیدگی یا ترک خوردن دندان ایجاد شده باشد.
  • ایمپلنت که عبارتست از جایگزینی دندان با انواع مصنوعی آن.

شکستگی دندان

شکستگی دندان همان ایجاد ترک یا شکاف در دندان (دندان های ترک خورده) است. شکستگی دندان می تواند ناشی از جویدن چیزهای سخت، مانند یخ باشد. در صورت سقوط از بلندی و یا در اثر وارد آمدن ضربه به فک و صورت نیز ممکن است دچار شکستگی و آسیب دندان شوید. در بعضی موارد، شکستگی دندان ممکن است با گذشت زمان و به آرامی ایجاد شود.

شکستگی دندان می تواند منجر به درد ضربان دار شود. این شکستگی باعث می شود که ذرات خارجی وارد دندان شوند و پالپ و اعصاب دندان را تحریک یا آلوده کنند و باعث بروز درد شوند. این ذرات خارجی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• باکتری ها
  • ذرات غذا
  • مولکول های اب
  • هوا

درمان

دندانپزشک گاهی می تواند شکستگی دندان را با روکش یا مواد پرکننده، ترمیم کند. شما ممکن است به روکش روی دندان نیاز داشته باشید، یا دندانپزشک ممکن است درمان ریشه دندان (عصب کشی) را توصیه کند.

پر شدگی آسیب دیده

شما میتوانید با جویدن عادی و همچنین با گاز گرفتن و جویدن چیزهای سفت و یا دندان قروچه، به دندان های پر شده خود آسیب برسانید و باعث خرابی آن‌ها شوید. پر شدگی آسیب دیده ممکن است شامل موارد زیر شود:

• لب پریدگی
  • خرد شدن
  • ترک برداشتن
  • ساییده شدن
  • بیرون آمدن

درمان

دندانپزشک شما می تواند یک پر شدگی آسیب دیده را ترمیم یا جایگزین کند. اگر آسیب دندان پرشده خیلی زیاد باشد، ممکن است به درمان ریشه (یا به دکتر متخصص عصب کشی) و روکش نیز نیاز داشته باشید.

پرشدگی اسیب دیده دندان

لثه های عفونی

به عفونت لثه، التهاب لثه نیز گفته می شود. لثه های عفونی می توانند منجر به بیماری لثه یا پریودنتیت (عفونت جدی بافت اطراف دندان) شوند. بیماری لثه دلیل اصلی از دست دادن دندان در بزرگسالان است.

عفونت لثه می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

• خوب و درست تمیز نکردن دندان ها و دهان
  • رژیم غذایی روزانه نامناسب
  • تغییرات هورمونی
  • مصرف برخی از انواع داروها
  • شرایط نامساعد سلامتی بدن یا بروز برخی بیماری ها مثل دیابت
  • سرطان و درمان آن
  • ژنتیک

باکتری های لثه عفونی می توانند در اطراف ریشه دندان جمع شوند. این تجمع باکتری می تواند باعث ایجاد عفونت در بافت لثه شود که نهایتا منجر به دندان درد می شود. بیماری های لثه ممکن است لثه را از دندان جدا کنند. همچنین ممکن است استخوانی که دندان ها را در جای خود نگه می دارد را تخریب کنند. این آسیب ها در نهایت می توانند باعث لقی دندان شوند.

درمان

معمولا عفونت لثه با مصرف آنتی بیوتیک درمان می شود. برای از بین بردن پلاک های دندان نیز ممکن است نیاز به جرمگیری منظم توسط دندانپزشک داشته باشید. استفاده از یک محلول دهان شویه می تواند به تسکین درد لثه و دندان شما کمک کند.

اگر به بیماری لثه مبتلا هستید، ممکن است به چندین روش درمانی برای نجات دندان هایتان نیاز داشته باشید. درمان شامل جرمگیری تاج و سطح ریشه برای سالم نگه داشتن دندان و لثه است. در موارد شدید، ممکن است به جراحی هم نیاز باشد.

علت درد دندان

قرص دندان درد

دندان قروچه

ساییدن دندان‌ها روی یکدیگر را دندان قروچه می گویند که معمولاً در هنگام خواب اتفاق می افتد. دندان قروچه به معنای سخت فشردن دندان‌ها به یکدیگر است که می تواند به دلیل استرس، عوامل ژنتیکی و رشد بیش از حد عضلات فک اتفاق بیفتد.

ساییدن دندان‌ها بر روی یکدیگر می تواند منجر به سایش دندان شود و احتمال ایجاد حفره، شکستگی و درد در دندان را افزایش می‌دهد. درصورت داشتن دندان قروچه حتما از پزشک خود مشورت بگیرید.

علائم ساییدگی دندان عبارتند از:

• ایجاد ترک های کوچک ویا زبر شدن لبه های دندان
  • نازک شدن دندان ها (به طوریکه لبه های ساییده شده کمی شفاف به نظر می رسند.)
  • دندان های حساس (مخصوصاً حساسیت به غذا و نوشیدنی های گرم، سرد و شیرین)
  • دندانهای گرد شده
  • دندانها و پرکردگی های لب پریده یا دندانه دار
  • زرد شدن دندان ها

درمان

درمان علل دندان قروچه، به توقف درد دندان کمک می کند. استفاده از محافظ دهان در هنگام خواب می تواند مانع ساییدن دندان های بزرگسالان و کودکان شود. همچنین تمرین روشهای کاهش استرس یا گرفتن مشاوره از متخصصین بهداشت روان، نیز ممکن است در این زمینه مفید باشد.

بیشتر بخوانید؛ علت های دندان قروچه

روکش لق دندان

تاج یا روکش، پوششی به شکل دندان است که معمولاً کل دندان را تا زیر لثه می پوشاند. اگر دندان دچار ترک شده و یا شکسته باشد و یا حفره ایجاد شده برای پر کردن خیلی بزرگ باشد، ممکن است به روکش  نیاز داشته باشد. جنس روکش می تواند از برخی فلزات، سرامیک یا پرسلن (porcelain) ساخته شود. چسب دندان یا cement روکش را در جای خود نگه می دارد.

یک تاج می تواند در اثر سایش لق شود. همچنین می تواند مانند یک دندان واقعی بشکند یا ترک بخورد. چسب دندان (cement) که تاج را در جای خود نگه داشته است ممکن است شسته شود. با فشار دادن دندان ها روی هم یا ساییدن آنها گاز گرفتن چیزی سخت، ممکن است به تاج دندان آسیب برسانید.

یک روکش دندان لق می تواند باعث بروز دندان دردهای ضربان دار شود زیرا باکتری ها می توانند به زیر روکش نفوذ کنند. در نتیجه ممکن است دندان، آلوده شود یا آسیب ببیند و دچار درد عصبی شود. داشتن روکش دندان با کیفیت بالا و همچنین قرار دادن صحیح و اصولی آن در دهان از اهمیت بالایی برخوردار است.

درمان

دندانپزشک ممکن است روکش را بردارد و دندان زیر را در صورت وجود حفره یا خرابی ترمیم کند و روکش جدیدی روی دندان ترمیم شده قرار بدهد. یک روکش لق یا آسیب دیده را می توان ترمیم کرد یا با یک روکش جدید جایگزین کرد.

روکش دندان

رویش دندان

دندان های جدید در حال رویش می توانند باعث ایجاد درد در لثه ها، فک و دندان های اطراف شوند. این نوع دندان درد شامل دندان درآوردن نوزادان، رویش دندان جدید در کودکان و رویش دندان عقل در بزرگسالان می شود.

اگر لثه از رشد دندان جلوگیری کند، دندان نهفته می‌شود. یا ممکن است دندان در جهت نادرستی رشد کند، مانند رشد دندان به پهلو به جای رشد به سمت بالا. این رشد غیر طبیعی می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

• تراکم دندان (دندان های زیاد)
  • وجود دندان شیری که خراب نشده و نیفتاده
  • وجود کیست در دهان
  • عوامل ژنتیکی

دندان نهفته ممکن است به ریشه دندان های مجاور آسیب برساند. یک دندان تازه روییده و یک دندان نهفته همچنین ممکن است باعث جابجایی یا لق شدن دندان های دیگر شوند و در لثه و دندان درد ایجاد کنند.

درمان

شما می توانید درد و حساسیت دندان های در حال رویش را با یک ژل بی حس کننده خوراکی یا داروهای ضد درد عمومی تسکین دهید. درمان دندان نهفته شامل انجام یک جراحی جزئی به منظور ایجاد فضای کافی برای دندان است. این عمل ممکن است شامل برداشتن دندانهای اضافی یا باز کردن انسداد باشد.

دلایل دیگر درد ضربان دار دندان

• غذا یا بقایایی که بین دندان های شما گیر کرده است
  • گاززدن و جویدن غیرعادی
  • عفونت سینوس (درد دردندانهای عقبی)
  • بیماری قلبی، مانند آنژین (درد در اطراف دندان ها و فک)

علت درد ضربان دار دندان

چه موقع به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

عفونت دندان می تواند به استخوان فک و سایر مناطق صورت، گلو و سر گسترش یابد. اگر علائم دیگری همراه با دندان درد دارید بلافاصله به دندانپزشک مراجع کنید. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد؛ حتما در صورت مشاهده این موارد به دندان پزشک متخصص خود مراجعه کنید:

• دردی که بیش از یک روز طول بکشد.
  • درد هنگام جویدن
  • قرمزی لثه
  • طعم یا بوی بد دهان
  • مشکل در بلع مواد غذایی

اگر دندان شما شکسته یا بیرون آمده است، سریعاً به دندانپزشک یا اورژانس مراجعه کنید تا از اتفاقات ناگوار زودتر جلوگیری کنید.

نکات مربوط به خود مراقبتی

اگر نمی‌توانید بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید، این موارد را برای تسکین دندان درد خود انجام دهید تا قبل از مراجعه به دندان پزشک خود، میران درد دندان خود را کاهش دهید:

• دهان خود را با آب نمک گرم بشویید.
  • برای از بین بردن غذا یا پلاک بین دندان ها، به آرامی از نخ دندان استفاده کنید.
  • روی فک یا گونه خود، کمپرس سرد قرار دهید.
  • از داروهای ضد درد بدون نیاز به نسخه، مانند استامینوفن استفاده کنید.
  • برای بی حسی لثه ها می توانید از درمان های خانگی دندان درد، مانند روغن میخک استفاده کنید.

در مطب و کلینیک دکتر صفورا امامی انواع خدمات دندانپزشکی مانند درمان ریشه دندان، درمان مجدد ریشه دندان، جراحی انتهای ریشه دندان، دندان‌های ترک‌خورده، آسیب‌های تروماتیک شکستگی دندان و خدمات اورژانس دندان ارائه می‌شود. برای تعیین وقت ملاقات و ویزیت، با شماره‌های مطب تماس بگیرید و وقت خود را تنظیم بفرمایید.

تلفن دندانپزشک متخصص