مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

دلیل درد یهویی دندان چیست؟

دلیل درد یهویی دندان چیست؟

 

شما فردی هستید که به سلامت دهان و دندان خود اهمیت می‌دهید، هرگز معاینات سالانه دندانپزشکی خود را نادیده نمی‌گیرید، دندان‌های خود را دو بار در روز مسواک می‌زنید و مراقب آنچه از شیرینی و غذاهای فرآوری شده می‌خورید، هستید! به هر حال اگر همه این روال مراقبت از دهان و دندان را طی کنید، به این معنی نیست که هرگز دندان درد را تجربه نخواهید کرد.

پوسیدگی دلیل احتمالی درد یهویی دندان شماست، اما دلایل دیگری نیز وجود دارد. از دندان قروچه گرفته تا عفونت‌های سینوسی ممکن است باعث درد یهویی دندان شوند. در این نوشتار از وب سایت دکتر صفورا امامی، متخصص ریشه و عصب کشی به انواع مختلف درد دندان و علل بالقوه آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

چه چیزی باعث درد یهویی دندان می‌شود؟

در موارد کمتر، آنژین لودویگ، یک عفونت جدی اما نادر دهان، می‌تواند باعث درد یهویی دندان شود. اما مهمترین علل رایج درد یهویی دندان که به سلامت دهان و دندان شما مربوط می‌شود عبارتند از:

 

علت های درد یهویی دندان

 

بیماری لثه

بیماری لثه یا پریودنتیت با عفونت لثه مشخص می‌شود. به طور خاص، با التهاب لثه، که مرحله اولیه بیماری لثه است، لثه ملتهب، قرمز و متورم می‌شود. هم التهاب لثه و هم پریودنتیت می‌توانند باعث درد خفیف یا درد یهویی دندان شوند. به طور معمول، هر چه درد بدتر باشد، عفونت پیشرفته تر است. برای بررسی راهکارهای درمان عفونت لثه کلیک کنید.

 

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان، به تخریب تدریجی و ایجاد حفره در سطح خارجی یا مینای دندان اشاره دارد. پلاک، لایه چسبنده‌ای از باکتری که روی مینای دندان ایجاد می‌شود، از قندها و نشاسته‌های ذرات غذا در دهان تغذیه می‌کند. این پلاک یک اسید تولید می‌کند که مینای دندان را می‌خورد و باعث ایجاد نواحی ضعیف و سوراخ می‌شود. با گذشت زمان، مینای دندان از بین می‌رود و حفره ایجاد می‌شود. از آنجایی که پوسیدگی به سمت داخل به سمت لایه میانی دندان که به عنوان عاج شناخته می‌شود گسترش می‌یابد، پوسیدگی دندان می‌تواند باعث درد یهویی دندان و حساسیت شود.

 

حساسیت دندان

اگر هنگام خوردن یا نوشیدن غذاها و مایعات با دمای بالا، درد شدیدی را تجربه می‌کنید، ممکن است به این معنی باشد که دندان شما دچار پوسیدگی شده است. با این حال ممکن است نشانه ای از وجود دندان‌های حساس نیز باشد. حساسیت دندان زمانی رخ می‌دهد که لایه داخلی دندان شما که به عاج معروف است، در معرض دید قرار می‌گیرد. این نوع دندان درد حتی زمانی رخ می‌دهد که هیچ پوسیدگی وجود ندارد. عاج معمولاً زمانی که مینای دندان یا لثه از بین می‌رود، آشکار می‌شود. این موارد ممکن است به دلیل مسواک زدن بیش از حد، ضربه یا دلایل دیگر رخ دهد.

 

دندان ترک خورده

دندان ترک خورده ممکن است در اثر ضربه به دهان، دندان قروچه شدید یا گاز گرفتن چیزی سفت ایجاد شود. علائم ترک خوردگی دندان می‌تواند شامل درد یهویی و شدید هنگام گاز گرفتن یا جویدن و همچنین حساسیت به دما و غذا باشد.

 

دندان نهفته

زمانی که دندان نتواند به درستی رشد کرده و در موقعیت مناسب خود قرار گیرید، دندان نهفته می‌شود. دندان‌های عقل معمولاً نهفته هستند، زیرا آخرین دندان‌هایی هستند که روییده و ممکن است جایی برای آنها در دهان نداشته باشید. وجود دندان نهفته می‌تواند باعث فشار، تورم و یا درد یهویی دندان شود.

درد یهویی دندان در خانه

 

التهاب پالپ دندان

پالپیت زمانی رخ می‌دهد که بافت مرکز دندان، که به آن پالپ نیز می‌گویند، ملتهب و تحریک شود. این می‌تواند منجر به درد و حساسیت شدید به چیزهای مختلف مانند دما شود. شرایطی که ممکن است باعث ایجاد پالپیت شود عبارتند از:

  • پوسیدگی دندان
  • ضربه به دندان

پالپیت ممکن است برگشت پذیر یا برگشت ناپذیر باشد. اگر چنین باشد، درد یا حساسیت در عرض چند ثانیه پس از برداشتن پالپ متوقف می‌شود. اگر پالپیت برگشت‌ناپذیر باشد، درد می‌تواند برای دقایقی پس از برداشتن محرک باقی بماند.

 

آبسه کردن دندان

آبسه دندان، که ممکن است در نتیجه پوسیدگی یا پالپیت ایجاد شود، به دلیل تجمع باکتری در اتاقک پالپ ایجاد می‌شود. آبسه دندان معمولاً همراه با عفونتی است که از دندان به ناحیه اطراف گسترش یافته است. محفظه پالپ آلوده سعی می‌کند خود را از نوک ریشه دندان که در زیر پالپ قرار دارد خارج کند. این فرآیند می‌تواند باعث درد یهویی دندان و تورم شدید شود.

 

دندان قروچه

دندان قروچه که با فشار دادن مشخص می‌شود، می‌تواند هنگام خواب یا بیداری رخ دهد. اصلی‌ترین علت های دندان قروچه را از اینجا بخوانید؛ کلیک کنید. همچنین با گذشت زمان دندان قروچه ممکن است باعث مشکلات زیر شود:

  • حساسیت دندان
  • ترک خوردن دندان
  • درد یهویی دندان یا صورت
  • اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)

 

آنژین لودویگ

آنژین لودویگ (که عفونت فضای زیر فکی نیز نامیده می‌شود) یک عفونت باکتریایی نادر زیر زبان است. این مشکل می‌تواند زندگی شما را تهدید کرده و نیاز به درمان اورژانسی دارد. آنژین لودویگ می‌تواند در اثر ضربه به دهان یا آبسه دندان ایجاد شود. این وضعیت ممکن است باعث مشکلات زیر شود:

درمان درد یهویی دندان

  • افزایش درد
  • تب
  • زبان متورم که ممکن است از دهان خارج شود.
  • مشکل در بلع یا صحبت کردن
  • مشکل در قورت دادن آب دهان
  • گردن درد، تورم و قرمزی
  • ضعف و خستگی
  • گیجی
  • گوش درد

این عفونت بسیار جدی است و می‌تواند به سرعت گسترش یابد. اگر عفونت وارد مجرای هوایی شود، در تنفس اختلال ایجاد کرده، همچنین می‌تواند منجر به عفونت در سراسر بدن (سپسیس) و شوک سپتیک شود. اگر متوجه تغییراتی در تنفس شدید فوراً به اورژانس مراجعه کنید.

 

چرا برخی از دندان دردها شدیدتر هستند؟

اگر هنگام گاز گرفتن غذا دچار درد یهویی دندان می‌شوید، علت آن می‌تواند ترک خوردگی دندان باشد. اگر درد ضربان دار و مداوم دارید، ممکن است دندان آبسه کرده یا عفونت داشته باشد. در این گونه موارد لازم است در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید؛ زیرا اگر دندان شما آبسه داشته باشد، عفونت آن به دهان یا گردن شما سرایت می‌کند.

 

درد ممکن است از دندان شما نباشد!

اگر هیچ نشانه ای از پوسیدگی وجود ندارد، اما درد دندان ادامه دارد، دلایل احتمالی دیگری وجود دارد که باید بررسی شوند. به عنوان مثال، عفونت سینوسی یک علت کمتر شایع اما مهم درد یهویی دندان است. اگر فقط دندان‌های بالایی شما در دو طرف صورت شما درد دارند، سینوزیت می‌تواند علت آن باشد. این نوع دندان درد معمولاً همراه با احتقان بینی و حساسیت در اطراف سینوس‌ها رخ می‌دهد. اگر مشکوک هستید که این موضوع علت درد یهویی دندان شماست، بهتر است برای پیشگیری و درمان به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.

اگر درد را بیشتر در فک خود احساس می‌کنید تا فقط در یک دندان خاص، پس ممکن است اختلالات گیجگاهی فکی علت درد باشد. شما ممکن است به دلیل آسیب مستقیم یا ضربه به فک، دندان قروچه (براکسیسم)، یا آرتریت یا سرطانی که فک شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در ناحیه فک احساس درد داشته باشید. اگر هنوز دندان عقل خود نکشیده‌اید، دندان‌های آسیاب نهفته نیز می‌تواند باعث درد فک شما شود.

 

برای اطمینان به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

حتی اگر درد یهویی دندان گهگاهی رخ می‌دهد، به این معنی نیست که ارزش آن را ندارد که به دندانپزشک مراجعه کنید. درد متناوب ممکن است به تدریج گسترش یافته و باعث ایجاد مشکلات جدی شود. نوع و شدت دندان درد شما هر چه باشد، بهتر است با متخصص دندانپزشک خود تماس گرفته و یک قرار ملاقات بگذارید. دلایل دندان درد همیشه مشخص نیست. اما یک تشخیص قطعی در مورد منبع درد شما توسط یک متخصص دندانپزشکی می‌تواند شما را در مسیر به حداقل رساندن درد یاری کند.

 به هر حال دلایل مختلفی باعث درد یهویی دندان می‌شوند، متخصص دندانپزشکی شما می‌تواند به شما کمک کند تا علت درد را کشف کرده و درمان را آغاز کنید. اگه شما نیز به درد یهویی دندان مبتلا شده‌اید، می‌توانید با مراجعه و یا تماس به کلینیک دکتر صفورا امامی، علت درد و مشکلات دندانی خود را یافته و برای درمان برنامه ریزی کنید.

 

 درمان ریشه دندان

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید

whats app