مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

علت خونریزی لثه و راهکار درمانی آن کدام است؟

علت خونریزی لثه و راهکار درمانی آن کدام است؟

 

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که بعد از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن، متوجه کمی خونریزی در لثه‌های خود شده‌اید؛ بهتر است نگران نباشید. دلایل متعددی باعث می‌شوند لثه‌های شما دچار خونریزی شود. اهمیت دادان به این مسئله می‌تواند سلامتی شما را تا حدود زیادی تضمین کند و درعین‌حال عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، عوارض زیادی برای شما به دنبال دارد.

با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله قصد داریم علل شایع خونریزی لثه را بررسی کنیم. همچنین در ادامه چند راهکار از وبسایت تخصصی دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه دندان، برای درمان آن مطرح می‌کنیم.

 

7 علت شایع خونریزی لثه

 دلایل متعددی وجود دارد که باعث می‌شود لثه‌های شما خونریزی کنند. البته برخی از علت‌ها، نسبت به بقیه شدیدتر و حادتر هستند. اما نکته جالب این است که شما می‌توانید با رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم و دوره‌ای به دندانپزشکی، تا حدود زیادی از بروز این عارضه در دهان و لثه خود جلوگیری کنید. در ادامه دلایل شایع برای بروز این عارضه را بیان می‌کنیم.

بیشتر بخوانید؛ درمان عفونت لثه

 

  • التهاب لثه

این عارضه می‌تواند در هنگام مسواک زدن باعث تورم، حساسیت و خونریزی لثه شود. زمانی که پلاک‌های روی دندان  و خط لثه به‌طور کامل با مسواک زدن و نخ دندان برداشته نشود، به مرور باعث التهاب لثه می‌شود. البته خبر خوب این است که با مراجعه به دندان‌ پزشک متخصص این مشکل قابل برطرف شدن است.

همچنین فراموش نکنید که مهم‌ترین علت در بروز این بیماری، عدم رعایت بهداشت دهان دندان به‌طور درست و اصلی است. علاوه بر آن، اگر دندانپزشک متخصص، التهاب لثه را در دهان شما تشخیص داد، باید سریع به فکر درمان آن باشید؛ در غیر این صورت می‌تواند شرایط سلامتی شما را به مخاطره بیاندازد. همچنین برخی بیماری نیز در بیشتر شدن التهاب لثه موثر هستند. ازجمله این موارد می‌توان به دیابت اشاره کرد که عامل خطرساز برای بیماری‌های لثه به شمار می‌رود.

 

  • داروهای رقیق کننده خون

داروهای رقیق کننده خون توانایی لخته شدن خون را کاهش می‌دهند و می‌توانند منجر به خونریزی در لثه و سایر اعضای بدن شوند. داروهای این گروه شامل وارفارین ، آسپرین و هپارین هستند. در صورت مصرف این داروها و در این شرایط حتما به پزشک و دندان‌ پزشک خود مراجعه کنید و آن‌ها را در جریان داروهایی که مصرف می‌کنید، قرار دهید.

 

  • تغییر در سبک مراقبت از دندان‌ها

ممکن است شما قبلا به‌طور مرتب از نخ دندان استفاده نکردید و در حال حاضر قصد دارید از نخ دندان به‌صورت روزانه استفاده کنید. این تغییر می‌تواند به یکباره باعث ایجاد خونریزی لثه شود. این مشکل باید با مراقبت‌های منظم حداکثر بعد از یک هفته برطرف شود؛ اما در صورتی که بعد از این مدت برطرف نشد، با دندان‌ پزشک خود تماس بگیرید و موضوع را مطرح کنید.

 

  • مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن بیش از حد

وسواس زیاد در بهداشت و مسواک زدن‌های پی‌درپی یا نخ دندان کشیدن زاد می‌تواند عاملی برای بروز خونریزی لثه باشد. بهتر است در کنار اهمیت دادن به موضوع سلامتی، وسواس را کنار بگذرید. همچنین از یک مسواک با برس نرم برای مسواک زدن استفاده کنید و نخ دندان را ملایم‌تر  بین لثه‌ها حرکت دهید. با انجام این کار، حداکثر بعد از یک هفته خونریزی لثه قطع می‌شود.

 

نخ کشیدن زیاد دندان

 

  • بارداری

شاید تعجب کنید، اما گاهی اوقات التهاب لثه در زنان باردار به وجود می‌آید. انجمن بارداری آمریکا نام این عارضه را ژنژویت بارداری گذاشته است. علت این مسئله تغییرات در هورمون‌های بدن و واکنش بدن به باکتری‌هایی است که باعث بیماری در لثه می‌شوند. بهتر است خانم‌های باردار با مشاهده این مشکل در کنار رعایت بهداشت و نخ دندان روزانه، به دندانپزشک متخصص مراجعه کنند و از بدتر شدن التهاب و خونریزی لثه جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید؛ مراقبت از دهان و دندان پیش از بارداری

 

  • کمبود ویتامین‌های C و K در بدن

گاهی اوقات علت شیوع خونریزی لثه کمبود ویتامین‌های انعقاد خود است. همچنین سرطان خون نیز می‌تواند باعث کاهش در ویتامین انعقاد خون شده و خونریزی لثه را به دنبال داشته باشد. اگر پزشک به کمبود این دو ویتامین در بدن شما اشاره کرد، بهتر است در رژیم غذایی خود از غذاها و سبزیجاتی استفاده کنید که دارای بیشتری مقدار از ویتامین C و K هستند.

غذاهای غنی از ویتامین C مواردی مانند مرکبات، آب‌میوه‌ها، کلم بروکلی، توت فرنگی، گوجه فرنگی، سیب زمینی، فلفل دلمه‌ای و ... هستند. همچنین غذاهای غنی از ویتامین K مواردی مانند سبزی شاهی، کلم پیچ، اسفناج، کاهو، سویا، روغن کانولا و روغن زیتون هستند.

 

  • عدم رعایت بهداشت

التهاب لثه و خونریزی در آن بیشتر موارد زمانی اتفاق می‌افتد که پلاک روی لثه بیش از حد باقی مانده باشد. در این شرایط پلاک‌ها به بقایای غذاها و باکتری‌های روی دندان می‌چسبند. اگر این پلاک‌ها به تازگی ایجاد شده باشند، با مسواک زدن می‌توانید آن را برطرف کنید.

 اما مسواک زدن با فاصله زمانی طولانی و نخ دندان نکشیدن می‌تواند باعث تثبیت پلاک‌ها روی دندان شود. همچنین اگر به درستی مسواک زدن را انجام ندهید، ممکن است پلاک‌ها روی لثه باقی بمانند و جرم روی لثه و دندان محکم و سخت شود. در این صورت با مسواک زدن  و نخ دندان کشیدن، دچار خونریزی لثه می‌شوید.

 

درمان خونریزی لثه

موارد ذکر شده به‌عنوان دلایل مطرح و مهم‌تر در بروز بیماری التهاب لثه و خونریزی آن هستند. به همین دلیل با دانستن علت بیماری، می‌توان برای درمان آن چاره‌جویی کرد. در ادامه 9 راهکار مهم و موثر در برطرف کردن خونریزی لثه بیان می‌شود.

  • بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

فراموش نکنید که مهم‌ترین عامل در بروز خونریزی لثه، جمع شدن پلاک‌ها روی دندان هستند. این پلاک‌ها اجرام چسبناکی هستند که روی دندان و لثه جمع شده و باعث التهاب آن می‌شوند. در این شرایط اگر به اندازه کافی و به‌طور اصولی مسواک نزنید و روزانه نخ دندان نکشید، باکتری‌ها گسترش پیدا کرده و باعث پوسیدگی دندان و یا خونریزی لثه می‌شوند. بنابراین در طول روز حداقل دو بار مسواک بزنید و یک‌بار نخ دندان بکشید.

 

  • سیگار نکشید

سیگار کشیدن علاوه بر افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه، بیمارها قلبی و سکته، عامل موثری در ایجاد بیماری‌های لثه است. در واقع سیگار کشیدن عامل اصلی خونریزی لثه شناخته می‌شود و می‌تواند منجر به کاهش در توان سیستم امنی بدن شود. در این صورت بدن نمی‌تواند به‌خوبی در برابر باکتری‌ها مقابله کند و این موضوع نیز می‌تواند باعث بیماری لثه و خونریزی آن شود. با ترک سیگار، التهاب لثه‌ها کمتر شده و به مرور خونریزی آن قطع می‌شود.

 

سلامت و بهداشت دندان

 

  • استرس نداشته باشید.

متاسفانه وجود استرس و نگرانی از موضوعات مختلف در زندگی روزمره عاملی مخرب در سلامتی بدن و توان سیستم دفاعی آن محسوب می‌شود. تحقیقات پزشکان نشان می‌دهد که استرس عاطفی تاثیر منفی روی سیستم دفاعی بدن می‌گذارد و حتی این موضوع تا حدی می‌تواند پیش برود که باعث عفونت لثه شود. همچنین استرس عاطفی می‌تواند باعث شود که افراد از مراقبت دهان و دندان خود خودداری کنند و درنتیجه عاملی موثر در ایجاد بیماری‌های لثه و دندان باشد.

 

  • مصرف ویتامین C را افزایش دهید.

خوردن غذاها و سبزیجات حاوی مقادیر زیاد ویتامین ث می‌تواند سیستم دفاعی بدن شما را تقویت کند و از بروز عفونت در لثه و دهان جلوگیری کند. ویتامین ث به‌عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند و از مخاط لثه به‌خوبی مراقبت می‌کند. میزان مصرف روزانه ویتامین C برای بزرگ‌سالان 65 تا 90 میلی‌گرم است.

 

  • مصرف ویتامین K را افزایش دهید.

این ویتامین عامل موثری در کمک به لخته شدن خون است. کمبود این ویتامین باعث خونریزی آسان در بدن می‌شود. علاوه بر آن می‌تواند خونریزی لثه را افزایش دهد. بهتر است منابع غذایی حاوی ویتامین K را در برنامه غذایی خود قرار دهید. همچنین مصرف آن به‌صورت دارو و طبق تجویز پزشک معالج برای مردان به میزان 120 میلی‌گرم در روز است. خانم‌ها نیز می‌توانند تا 90 میلی‌گرم از این ویتامین را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

 

  • از کمپرس سرد استفاده کنید.

اگر لثه شما به دلیل ضربه خوردن و آسیب دچار خونریزی شده است، می‌توانید با استفاده از یک کمپرس سرد مانند یخ خشک، خونریزی را متوقف کنید. همچنین این کار می‌تواند از تورم در لثه جلوگیری کند و جریان خون را متوقف سازد.

 

  • چای سبز بنوشید.

نوشیدن روزانه چای سبز عامل موثری در کاهش بیماری‌های دهان و دندان است. چای سبز به‌عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند و می‌تواند واکنش التهابی بدن به باکتری‌های دهان را کاهش دهد. مطالعاتی که روی 940 مرد انجام شده، نشان می‌دهد که هرچه میزان مصرف چای سبز بیشتر باشد، سلامت دهان و لثه نیز بیشتر می‌شود.

 

درمان عفونت لثه

 

  • دهان خود را با آب و نمک بشویید.

این محلول ساده و در دسترس عامل موثری در کاهش میزان باکتری‌های موجود در دهان و روی لثه است. برای این کار بهتر است نصف قاشق چای‌خوری نمک را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و دهان خود را سه تا چهار با این محلول بشویید. اگر خونریزی لثه به دلیل ضربه و جراحت باشد، با استفاده از این محلول دهان تمیز نگه داشته می‌شود و باکتری‌هایی که باعث عفونت هستند، از بین می‌روند. همچنین این محلول می‌تواند التهاب لثه را نیز از بین ببرد و کاهش دهد.

بیشتر بخوانید؛ جا ماندن ریشه در لثه

 

  • مصرف کربوهیدرات‌ها را کاهش دهید.

تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش در مصرف کربوهیدرات‌ها می‌تواند سلامتی لثه را بهبود بدهد و از بیماری در آن جلوگیری کند. کربوهیدرات‌ها و غذاهای شیرین باعث ایجاد پلاک و رشد باکتری‌ها در دهان می‌شوند. هرچه میزان پلاک‌ها در دهان و روی لثه بیشتر باشد، احتمال خونریزی لثه نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

جمع بندی

در این نوشتار از دکتر صفورا امامی دلایل بروز خونریزی لثه و التهاب آن را بررسی کردیم. مهم‌ترین عامل در ایجاد این بیماری عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. راهکارهای درمانی این عارضه نیز بیان شد. در صورتی که راهکارهای مطرح شده نتواند در کاهش خونریزی لثه موثر باشد، بهتر است به دندان‌ پزشک متخصص مراجعه کنید و درمان‌های لازم را پیگیری نمایید.

 

متخصص جراحی ریشه

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید

whats app