بررسی امکان درمان ریشه دندان در ماه های مختلف بارداری

تحمل درد‌های شدید در بارداری، بسیار اشتباه است. اگر پوسیدگی دندان به محفظه داخلی برسد، باعث ایجاد درد شدیدی می‌شود که باید آن را برطرف کرد. عصب کشی با برداشتن بافت‌های آلوده و ترمیم دندان، باعث برطرف کردن درد و درمان عفونت می‌شود. از طرفی دندان را هم از تخریب کامل نجات می‌دهد. در این مطلب همراه ما باشید تا بگوییم آیا درمان عفونت لثه یا دندان در دوران بارداری مجاز است یا خیر؟

آیا عصب کشی و درمان ریشه دندان در دوران بارداری ممکن است؟

بارداری باعث عفونت نمی‌شود، اما شما را مستعد ابتلا به عفونت می‌کند. بنابراین اگر از قبل دندان خراب داشته باشید، بارداری وضعیت شما را بدتر می‌کند. درمان فوری برای مشکلات تهاجمی دندان، ضروری است. عصب کشی در دوران بارداری هم به عنوان یکی از مشکلات جدی دندان، باید فورا درمان شود.

در هر مرحله از بارداری که هستید نباید درمان خود را به تاخیر بیندازید. در غیر این صورت ممکن است پس از زایمان، باکتری‌های عامل پوسیدگی دندان را به کودک خود منتقل کنید. عوارض عدم درمان عفونت دندان به میزان و شدت عفونت بستگی دارد. درست است که عفونت بیش‌تر در ریشه و بافت‌های عصبی دندان ایجاد می‌شود، اما ممکن است در لثه هم عفونت را ایجاد کند. عفونت لثه هم با وارد شدن به جریان خون، سلامت جنین را در معرض خطر قرار می‌دهد.

درمان ریشه دندان در دوران بارداری و خطرات احتمالی

عصب کشی یکی از اقدامات ضروری برای حفظ سلامت دندان‌ها است که اگر در بارداری انجام شود، هیچ خطری برای مادر و جنین ندارد. درمان ریشه در بارداری تحت تاثیر موارد خاصی ممکن است خطرناک باشد. در ادامه مهم‌ترین خطرات احتمالی درمان ریشه در بارداری را بررسی می‌کنیم.

تاثیر مواد بی‌حسی

گاهی اوقات درمان ریشه دندان بدون نیاز به تزریق مواد بی‌حسی یا بیهوشی  انجام می‌شود. بنابراین اول باید از این موضوع مطمئن شوید که آیا استفاده از مواد بی‌حس‌کننده (عوارض آمپول بی حسی دندان) برای درمان  لازم است یا خیر؟ در بعضی موارد دندانپزشک برای زنان باردار از دوز کمی بی‌حسی استفاده می‌کند؛ زیرا درد احتمالی در حین عصب کشی هم ممکن است برای جنین خطرناک باشد. به طور کلی در دوران بارداری هیچ فشار و استرسی نباید به مادر وارد شود تا شرایط رشد جنین کاملا طبیعی و‌ ایده‌آل باشد.

تاثیر سایر مواد شیمیایی

به طور معمول دندانپزشکان برای تمیز کردن یا پر کردن دندان‌ها از مواد شیمیایی مختلفی استفاده می‌کنند. البته هیچ کدام از این مواد برای سلامتی ضرر ندارند. بیش‌تر زنان باردار به اشتباه تصور می‌کنند که عصب کشی برای جنین ضرر دارد. در حالی که اگر دندان به درمان فوری احتیاج داشته باشد، به تعویق انداختن آن، خطرناک‌تر است.

تاثیر اشعه ایکس

دندانپزشک برای اینکه دید کلی نسبت به پوسیدگی داشته باشد، باید از دندان‌ها عکس بگیرد. عکسبرداری از دندان‌ها با استفاده از اشعه ایکس انجام می‌شود. بهتر است که زنان باردار در معرض اشعه ایکس قرار نگیرند، ولی در هر صورت این اشعه برای جنین خطری ندارد. با این وجود استفاده از یقه حفاظتی، پیشبند حائل و عدم تماس اشعه با نواحی شکمی بسیار مهم است. توجه به دارو‌های مورد استفاده در فرایند درمان هم اهمیت زیادی دارد.

درمان ریشه دندان در ماه‌های مختلف بارداری

درست است که عصب کشی در بارداری عوارض و خطرات زیادی ندارد. اما آشنایی با بهترین زمان درمان ریشه باعث جلوگیری از ایجاد آسیب به جنین یا مادر می‌شود.

درمان ریشه دندان در سه ماهه اول بارداری

در سه ماهه اول بارداری باید تا جایی که می‌توانید از مصرف دارو‌های خودسرانه خودداری کنید. در این زمان ارگان‌های اصلی جنین در حال شکل‌گیری هستند. پس حواستان باشد که تا هفته ۱۳ بارداری با اشعه رادیولوژی تماس نداشته باشید. همچنین درمان‌های مربوط به دهان و دندان خود را به سه ماهه دوم بارداری موکول کنید. در صورت ایجاد درد خفیف و ناگهانی یا احساس حساسیت به فشار، ضربه، سرما و گرما، بهتر است اندکی مدارا کنید؛ زیرا در سه ماهه اول بارداری بهتر است درمان ریشه را به تعویق بیندازید. در صورتی که درد شما بسیار شدید و غیر قابل تحمل باشد یا اینکه دندان دچار آبسه و عفونت شدید شده باشد، عصب کشی در بارداری با رعایت چند نکته انجام می‌شود:

• درمان ریشه با استفاده از دارو و با اجازه متخصص زنان و زایمان باشد.
  • عصب کشی در بارداری فقط برای رفع علائم اورژانسی مثل درد و عفونت انجام شود. درمان پالپوتومی بهترین شیوه برای کاهش درد و تخلیه عفونت است. در این درمان با تخلیه عصب‌های موجود در تاج دندان، علائم به طور موقت رفع شده و دندان تا سه ماهه دوم بارداری پانسمان می‌شود.

درمان ریشه دندان مادر در سه ماهه دوم بارداری

امن‌ترین زمان برای انجام درمان‌های دندانپزشکی، سه ماهه دوم بارداری است. در این دوران مراحل حساس رشد جنین پشت سر گذاشته شده و خطر عوارض جانبی ناشی از درمان ریشه کم‌تر شده است. البته شرایط خانم‌های باردار منحصر به فرد است و بهتر است که قبل از شروع هر درمانی، بیمار با دندانپزشک و متخصص زنان و زایمان مشورت کند.

بدین ترتیب پزشک معالج با در نظر گرفتن شدت عفونت و فوریت درمان، بهترین زمان عصب کشی را به شما پیشنهاد می‌دهد. به طور کلی درمان ریشه یا عصب کشی دندان در سه ماهه دوم بارداری مجاز است؛ زیرا جنین به اندازه کافی رشد داشته و مادر بابت جا به جایی فشار زیادی متحمل نمی‌شود. در این دوره هم بهتر است مادر تا حد امکان در معرض اشعه رادیولوژی قرار نگیرد یا برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی از پوشش سربی استفاده کند.

درمان ریشه دندان در سه ماهه سوم بارداری

در این دوران جنین با پشت سر گذاشتن مراحل رشد، کامل شده ولی رفت‌وآمد برای مادر سخت است. بنابراین ممکن است دراز کشیدن طولانی مدت در یونیت برای مادر دردناک و برای جنین مضر باشد. در این شرایط بهتر است درمان ریشه به بعد از زایمان موکول شود. البته در صورت بروز درد شدید، درمان پالپوتومی برای کاهش درد موثر است. استفاده از استامینوفن بدون کدئین هم اشکالی ندارد. هر چند مادر باید از مصرف ژلوفن، ایبوپروفن و ضد درد‌های حاوی آسپرین خودداری کند.

بهترین زمان درمان ریشه دندان در دوران بارداری چه موقع است؟

درست است که عصب کشی دندان برای جنین خطری ندارد، اما بهتر است انجام درمان‌های دندانپزشکی به سه ماهه دوم بارداری موکول شود. در سه ماهه اول جنین آسیب‌پذیر بوده و در سه ماهه آخر مادر نمی‌تواند نشستن طولانی مدت را تحمل کند. بنابراین بهترین زمان برای عصب کشی خانم‌های باردار، هفته ۱۴ تا ۲۶ یعنی سه ماهه دوم بارداری است.

درمان نکردن ریشه دندان در دوران بارداری چه عوارضی دارد؟

در صورت به تعویق انداختن درمان ریشه در بارداری، دندانی که به عصب کشی احتیاج دارد ممکن است باعث گسترش عفونت به لثه و سایر دندان‌ها شود. از طرفی عدم توجه به درمان هم درد‌های شدیدی را به مادر تحمیل می‌کند. این درد‌ها ممکن است با ایجاد استرس، فشار و ناآرامی باعث آسیب رساندن به جنین شوند.

با توجه به مطالب گفته شده نمی‌توان گفت که عصب کشی در بارداری برای مادر و جنین خطرناک است! برای حفظ سلامت جنین و مادر، خانم‌ها باید به سلامت دهان و دندان خود اهمیت بیش‌تری بدهند. از طرفی مادر باردار نباید درد‌های شدید را تحمل کند؛ زیرا در این صورت ممکن است به فرزند خود آسیب برساند. در عوض با مشورت پزشک بهترین زمان درمان ریشه را مشخص کرده و به موقع برای عصب کشی اقدام کند.

بدین ترتیب از گسترش عفونت به لثه‌ها جلوگیری کرده و از سلامت دهان و دندان‌های خود محافظت می‌کند. اگر شما هم جزو مادران بارداری هستید که از درد شدید دندان یا عفونت آن رنج می‌برید، کافی است در زمان تعیین شده به مطب دکتر صفورا امامی مراجعه کنید و هر چه زودتر آن را درمان کنید. خانم دکتر صفورا امامی علاوه بر اینکه یکی از بهترین پزشکان در زمینه درمان ریشه دندان هستند، شما را برای انجام درمان ریشه دندان و عصب کشی در دوران بارداری راهنمایی می‌کند.

متخصص ریشه دندان