مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

نشانه های دندان عفونی شده چیست؟

نشانه های دندان عفونی شده چیست؟

 

دندان درد حتی اگر تنها در یک قسمت کوچک از دهان باشد، تا میزان زیادی آزاردهنده و اذیت‌کننده است. جدا از این موضوع درد دندان را باید جدی گرفت؛ زیرا می‌تواند نشانه‌ای ابتدایی از بروز یک مشکل بسیار عمیق و مربوط به بهداشت دهان و دندان باشد. دندان‌های عفونی شده با یک سری علائم همراه هستند که در صورت وجود هر کدام از آن‌ها برای اقدام به موقع باید به دندانپزشک مراجعه کنید. در این مطلب همراه ما باشید تا نشانه‌های دندان عفونی شده را بررسی کنیم.

حتما بخوانید: مصرف آنتی بیوتیک برای درمان عفونت دندان

 

منظور از عفونت دندان چیست؟

زمانی که عصب دندان تحت شرایطی مانند تجمع باکتری در ریشه دندان، پوسیدگی دندان و موارد این چنینی قرار بگیرد، گفته می‌شود که این دندان دچار عفونت شده است. در واقع این اصلاح برای عفونی شدن ریشه دندان در حد فاصل بین خط لثه تا استخوان فک، به کار می‌رود.

عفونت معمولا به یکباره و بدون هیچ دلیل خاصی رخ نمی‌دهد، بلکه در یک روند طولانی مدت از تخریب تاج دندان آغاز می‌شود و نهایتا به لثه می‌رسد. این که در چه مرحله‌ای درمان عفونت دندان را آغاز کنید، می‌تواند شرایط را به کلی تحت تاثیر قرار دهد. در صورت اقدام دیر هنگام، ممکن است که به درمان ریشه دندان و عصب کشی آن نیاز داشته باشید.

 

نشانه های دندان عفونی شده

 

دندان عفونی شده چه نشانه‌هایی دارد؟

عفونت دندان با نشانه‌هایی همراه است و روش‌های مختلفی برای تشخیص این عارضه وجود دارد که می‌توانید احتمال وجود عفونت را با توجه به آن‌ها تشخیص دهید. دندان‌هایی که عفونت دارند می‌توانند درد‌های خفیف تا شدیدی را با توجه به میزان عفونت ایجاد کنند. از این رو هر زمان که احساس کردید یکی از دندان های‌تان درد خفیفی دارد، بهتر است توسط دندان پزشک معاینه شوید.

درد نبض دار، ضربه‌ای یا تیر کشیدن

درد دندان عفونت شده معمولا به صورت مداوم ایجاد شده و با گذشت زمان شدت آن افزایش پیدا می‌کند. با توجه به تجربه دندانپزشکان از بررسی انواع دندان‌های عفونت کرده، معمولا درد آن به صورت نبض دار (درد ضربان دار دندان)، ضربه‌ای و تیرکشیدن ظاهر می‌شود.

درد ناشی از عفونت دندان ممکن است در ناحیه‌های اطراف دندان مانند استخوان فک، گوش یا حتی گردن هم احساس شود. به همین دلیل است که هنگام عفونت دندان، شخص سردرد، گوش درد و یا فک درد را نیز تجربه می‌کند. اما در بیش‌تر مواقع، دندان‌های عفونت کرده می‌توانند هیچ علائمی به همراه نداشته باشند تا این عفونت شدید شده و با تورم، چرک و درد‌های شدید همراه باشد.

ایجاد درد هنگام گاز زدن

معمولا در صورت وجود عفونت در دندان‌ها، هنگام گاز زدن درد شدیدی ایجاد می‌شود. به همین دلیل دندان پزشکان برای تشخیص، ضربه آرامی را با پروب روی دندان وارد می‌کنند که در صورت وجود عفونت، با این ضربه احساس درد خواهید داشت.

درد شدید در یک ناحیه زیاد بدون تشخیص دندان عفونت شده

بعضی مواقع که میزان عفونت بسیار شدید باشد تشخیص دندان عفونی توسط فرد امکان‌پذیر نیست؛ زیرا این درد در اطراف دندان پخش می‌شود. به همین دلیل سایر دندان‌های اطراف نیز درد می‌گیرند که در این گونه مواقع، پزشک معالج برای تشخیص دندان آلوده از اشعه ایکس استفاده می‌کند.

ایجاد ورم و بروز جوش چرکی در ناحیه لثه

زمانی که عفونت دندان بروز پیدا می‌کند، در صورت، فک و غدد لنفاوی احتمال ایجاد ورم بیش‌تر می‌شود. در این گونه مواقع معمولا لثه اطراف دندان آلوده، متورم و قرمز شده و چرک زیادی زیر آن جمع می‌شود. معمولا این تورم برجسته شبیه جوش یا کیست در اطراف دندان است که چرک سفید و درد شدیدی به همراه دارد و با تخلیه آن درد دندان نیز کاهش پیدا می‌کند.

طعم و بوی بد دهان

یکی دیگر از نشانه‌های عفونت دندان می‌تواند بو و طعم بد دهان باشد. معمولا وجود چرک و عفونت در دندان و لثه باعث می‌شود که در دهان خود مزه تلخی مانند طعم فلز را به همراه بوی بد احساس کنید. این حس معمولا هنگام صبح بیش‌تر است و فرد حتی پس از مسواک زدن هم بو و طعم بد را احساس می‌کند.

تغییر رنگ در دندان و تیره‌تر شدن آن

زمانی که عفونت، پالپ دندان را هم درگیر کند؛ تغییر رنگ در دندان‌های عفونی ایجاد می‌شود. معمولا در صورت وجود عفونت شدید، دندان‌ها به رنگ زرد، کبود یا خاکستری تغییر رنگ خواهند داد. البته از آن جایی که معمولا عفونت در دندان‌های انتهایی رخ می‌دهد، ممکن است به زودی متوجه آن نشوید.

این عفونت می‌تواند موجب تخریب پالپ و ریشه دندان شود، سپس به سمت بالا آمده و سطح دندان را از بین ببرد. به همین دلیل شاهد تغییر رنگ دندان قبل از پوسیدگی و از بین رفتن سطح دندان خواهید بود. علاوه بر موارد گفته شده، بافت لثه اطراف این دندان ملتهب می‌شود و قرمزی بیش‌تری دارد.

مشکل در باز کردن یا حرکت دادن دهان و فک

برخی مواقع به دلیل درد یا تورم ایجاد شده، ممکن است که در باز کردن دهان، غذا خوردن و حتی حرف زدن هم با مشکل مواجه شوید. در این گونه مواقع احساس ناخوشایندی ایجاد می‌شود که اگر عفونت شدید باشد با علائم دیگری همچون تب همراه است. علاوه بر این هنگام بروز عفونت، دهان به فشار حساسیت بیش‌تری نشان می‌دهد، بدین معنا که با ایجاد فشار‌های کوچک‌تر، درد بیش‌تری در دهان به وجود می‌آید.

 

نشانه عفونت دندان

 

از کجا بفهمیم عفونت دندان به کل بدن منتقل شده است؟

اگر نسبت به درمان این مشکل به موقع اقدام نکنید، امکان انتقال آن به سایر قسمت‌های بدن وجود دارد. این موضوع می‌تواند تا حد زیادی خطرناک باشد و مشکلات بسیاری را به همراه بیاورد. موارد زیر از جمله نشانه‌های سرایت عفونت دندان به سایر نقاط بدن هستند:

  • تب و افزایش تعریق
  • احساس خستگی و ضعف بدون دلیل
  • سردرد و سرگیجه
  • افزایش میزان تنفس و افزایش ضربان قلب و نبض
  • تیره شدن رنگ ادرار
  • اختلال در تنفس، بلع و باز کردن دهان
  • حالت تهوع و استفراغ

 

سخن پایانی

عفونت یا آبسه کردن دندان یکی از جدی‌ترین مشکلات دندان محسوب می‌شود که در صورت عدم رسیدگی به موقع، قابلیت گسترش در سایر قسمت‌های بدن و ایجاد مشکلات فراوانی را دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود در صورت بروز علائمی مانند درد ضربان دار، حساسیت به غذا‌های سرد و گرم، مشکل در حرکت دهان و تغییر رنگ دندان بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید. بهترین راهکار برای رفع عفونت دندان، درمان ریشه آن است. شما می‌توانید برای درمان ریشه دندان به مطلب متخصصان این حوزه مانند خانم دکتر صفورا امامی مراجعه کنید.

 

متخصص درمان ریشه دندان

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید

whats app