مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

ایا عصب کشی دندان در دوران شیردهی ضرر دارد؟

ایا عصب کشی دندان در دوران شیردهی ضرر دارد؟

 

تولد همیشه یک لحظه هیجان انگیز است. اما همین موضوع با مشکلاتی برای مادر همراه است! مادر باید از نوزاد خود مراقبت کرده که این موضوع همیشه آسان نیست. برخی از مادران تصمیم می‌گیرند مراقبت از سلامت خود را به زمان‌های دیگری موکول کنند. چنین تصمیمی ممکن است به یک اشتباه بزرگ تبدیل شود، به خصوص اگر مربوط به سلامت دهان و دندان باشد.

شیردهی مانعی برای مراجعه به دندانپزشک نیست. البته محدودیت‌هایی وجود دارد که با مشورت دندانپزشک مراقب آن‌ها خواهید بود. به هر حال نباید مراجعه به دندانپزشک را تا دوران بعد از شیردهی به تعویق بیاندازید. شما می‌توانید برخی از مشکلات دندانی مانند عصب کشی را در دوران شیردهی رفع کنید.

در این راهنما به بررسی عصب کشی دندان در دوران شیردهی و ضررهای احتمالی آن خواهیم پرداخت. شما می‌توانید برای رفع مشکلات دندانی مانند عصب کشی یا درمان ریشه دندان از دکتر صفورا امامی کمک بگیرید.

 

چرا رعایت بهداشت دهان در دوران شیردهی اهمیت دارد؟

مراقبت از نوزاد وظیفه ای بسیار مهم و مسئولیت پذیر برای هر مادری است. با این حال، زن نباید از سلامتی خود غافل شود و زمان کافی به بهداشت دهان و دندان اختصاص دهد. قوانین رایج قبل و حین شیردهی تفاوتی ندارند. شما باید به طور مرتب دندان‌های خود را تمیز کنید، نخ دندان بکشید، رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و غیره. در ضمن در صورت نیاز حتماً به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.

 

مراقبت های دهان و دندان در دوران شیردهی

 

اقدامات ایمن دندانپزشکی در دوران شیردهی

اکثر روش‌های دندانپزشکی ترمیمی مانند عصب کشی دندان در دوران شیردهی بدون هیچ خطری برای سلامتی شما یا کودک‌تان مجاز هستند. در دوران شیردهی به راحتی می‌توانید تحت درمان ریشه قرار گرفته و درمان‌های زیر را دریافت کنید.

روکش دندان

قرار دادن روکش دندان پس از عصب کشی در دوران شیردهی بی خطر است. به خاطر داشته باشید که این روش‌های ترمیمی نیاز به چند بازدید از مطب دندانپزشک دارند، بنابراین باید زمان خود را بر اساس آن برنامه ریزی کنید.

پر کردن دندان

اگر از خود می‌پرسید که آیا می‌توانید در حین شیردهی دندان‌های خود را پر کنید، پاسخ مثبت است. هیچ دلیلی برای به تعویق انداختن این روش دندانپزشکی وجود ندارد. تغذیه با شیر مادر و ایجاد پوسیدگی دندان مادر یک موضوعی حیاتی است زیرا حتی استفاده ساده از یک قاشق مشترک ممکن است منجر به انتقال باکتری به دهان کودک شود.

ترمیم و کشیدن دندان

شما می‌توانید بلافاصله پس از تولد نوزاد برای ترمیم و عصب کشی دندان در دوران شیردهی به دندانپزشک مراجعه کنید. شیردهی به عنوان مانعی برای این درمان‌های دندانپزشکی شناخته نمی‌شود. علاوه بر این، دندان‌هایی که قابل ترمیم نیستند باید کشیده شوند. پس از کشیدن دندان نیازی به قطع شیردهی نیست. برای شیردهی بعد از کشیدن دندان عقل نیز همینطور است. در صورتی که باید دندان خاصی کشیده شود، خدمات آرامبخش یا بی حسی موضعی ارائه می‌شود.

اشعه ایکس و بی حسی

نگران استفاده از بی حسی دندان در دوران شیردهی نباشید. نووکائین، لیدوکائین و سایر داروهایی که برای بی حسی موضعی استفاده می‌شوند به کودک شما آسیب نمی‌رسانند. پس از استفاده از بی حس کننده موضعی، مادر می‌تواند به راحتی شیردهی به کودک خود شیر بدهد. عکسبرداری با اشعه ایکس (رادیوگرافی دندان) برای عصب کشی دندان در دوران شیردهی نیز مجاز است. حتی اگر تابش اشعه ایکس باعث از بین رفتن چند سلول زنده شیر مادر شود، اما خطری برای کودک شما ایجاد نمی‌کند.

داروهای ایمن دندانپزشکی برای شیردهی

بیشتر مادران نگران داروهایی هستند که باید در دوران شیردهی مصرف کنند. خوشبختانه، داروهای مجاز زیادی وجود دارد، بنابراین در دوران شیردهی خیالتان از مصرف داروهای تجویز شده پس از عصب کشی دندان نباشید. مصرف داروهای زیر در دوران شیردهی مجاز است:

  • نووکائین و سایر بی حس کننده‌های موضعی
  • برخی از آنتی بیوتیک‌ها برای عفونت دندان در دوران شیردهی
  • اکثر داروهای مسکن

برای جلوگیری از خطرات احتمالی توصیه می‌شود برای شیردهی با دندانپزشک خود تماس گرفته و دارو را با تجویز او مصرف کنید.

 

دکتر صفورا امامی؛ متخصص عصب کشی دندان خانم در تهران

بهترین متخصص عصب کشی

 

اقدامات دندانپزشکی که در دوران شیردهی باید از آنها اجتناب کرد.

اکثر اقدامات دندانپزشکی در دوران شیردهی مجاز است؛ اما این ربطی به سفید کردن دندان ندارد. سفید کردن دندان در دوران شیردهی به طور قطع توصیه نمی‌شود. این یک عمل دندانپزشکی اجباری نیست، بلکه یک عمل زیبایی است، بنابراین می‌توانید کمی صبر کنید تا دوران شیردهی شما به پایان برسد. در عین حال نباید نگران استفاده از مواد سفید کننده در خمیردندان معمولی باشید زیرا غلظت مواد سفید کننده زیاد نیست.

سلامت دندان مادر حرف اول را می‌زند.

حتی اگر مراقبت از کودک تازه متولد شده تمام وقت شما را می‌گیرد، مهم است که سلامت خود را به خاطر بسپارید. اگر احساس خوبی نداشته باشید یا از دندان درد رنج ببرید، نمی‌توانید به درستی از کودک مراقبت کنید. اکثر روش‌های دندانپزشکی مانند عصب کشی در دوران شیردهی با هم سازگار هستند. این بدان معنی است که اگر متوجه شدید که سلامت دندان شما در حال بدتر شدن است، باید فوراً به مطب دندانپزشک مراجعه کنید.

 

اقدامات دندانپزشک برای مادر شیرده

 

مسائل مرتبط با شیردهی

اگر در دوران شیردهی برای رفع مشکلات دهان و دندان خود اقدام نکنید ممکن است با مشکلات زیر روبه رو شوید:

ژنژیویت

ژنژیویت شایع ترین مشکل دندانی مادران است. در دوران بارداری هورمون پروژسترون افزایش می‌یابد. این موضوع باعث ایجاد اسید بیشتری در دهان می‌شود که می‌تواند منجر به التهاب لثه شود. اسید افزایش یافته ممکن است به نوزاد شما رسیده و خطر تولد زودرس و وزن کم هنگام تولد را افزایش دهد. این یکی از دلایل مهم بودن معاینات و نظافت منظم در دوران بارداری و شیردهی است.

پوسیدگی دندان

یکی دیگر از خطرات دوران شیردهی پوسیدگی دندان است. اگر سطح اسید در دهان شما افزایش یابد، خطر پوسیدگی دندان نیز افزایش می‌یابد. پوسیدگی پیشرفته دندان می‌تواند منجر به پوسیدگی یا حتی از دست دادن دندان شود.

دندان قروچه

بسیاری از مادران باردار یا تازه زایمان کرده ممکن است دچار دندان قروچه شوند که در نهایت باعث آسیب جدی به دندان و فک می‌شود. در دوران شیردهی سلامت مادر با سلامت کودک در ارتباط است.

به هر حال مادران شیرده می‌توانند 5 درصد از توده استخوانی خود را از دست بدهند زیرا فرزندانشان کلسیم بیشتری مصرف می‌کنند. این می‌تواند باعث بیماری لثه، آسیب به لثه و از بین رفتن استخوان از فک شود. برای جلوگیری از این امر، حفظ یک رژیم غذایی سالم در طول دوران شیردهی، از جمله مقدار زیادی کلسیم و ویتامین D ضروری است.

 

با دندانپزشک خود مشورت کنید.

در دوران شیردهی، درمان‌های دندانپزشکی مانند عصب کشی در دوران شیردهی به وسیله داورهای ضد درد، ضد التهاب، بی حسی موضعی و یا تزریق آنتی بیوتیک امکان پذیر است. به هر حال همانطور که اشاره کردیم اغلب درمان‌های دندانپزشکی مانند عصب کشی در دوران شیردهی بی خطر است؛ بنابراین به مادران شیرده که نیاز به درمان‌های دندانپزشکی داشته و نگران شیردهی به کودک خود هستند، توصیه می‌شود بدون نگرانی از تداخل سلامت کودکتان و ایجاد هرگونه محدودیت در فرآیند شیردهی در راستای درمان دندان آسیب دیده اقدام کنند.

با این حال اگر هنوز در مورد استفاده از اشعه ایکس برای عکس برداری دچار ابهام هستید، از دندانپزشک خود سوال کنید، علاوه بر این توصیه می‌شود خدمات زیبایی دندان مانند سفید کردن دندان را به بعد از دوران شیردهی موکول کنید.

ما در کلینیک دکتر صفورا امامی، متخصص عصب کشی و متخصص جراحی انتهای ریشه دندان، بسیاری از مراقبت‌های پیشگیرانه، ترمیمی، عمومی و اورژانسی دندان را در بالاترین سطح ایمنی به مادرانی که نگران درمان‌های دندانپزشکی در دوران شیردهی هستند، ارائه می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما تماس بگیرید. ما آماده پاسخگویی به سوالات شما هستیم.

 

متخصص درمان ریشه دندان تهران

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

1 نظر ثبت شده است

  1. سمیه زیوری 1402/05/09

    آیا در دوران بارداری و شیر دهی دندان هامون سست و شننده میشود؟

نظر خود را وارد کنید

whats app