مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

چه زمانی به روکش دندان نیاز داریم؟

چه زمانی به روکش دندان نیاز داریم؟

 

چرا دندان شما به روکش نیاز دارد؟ پاسخ ساده است! اگر می‌خواهید دندان‌های شکسته، دندان‌های ترک خورده، دندان‌های لکه دار، دندان‌های شکاف دار، دندان‌های نامنظم یا بدشکل خود را تغییر دهید، این درمان می‌تواند نتایج فوری را برای شما به ارمغان بیاورد.

روکش دندان معمولاً پس از فرآیند عصبی کشی دندان استفاده می‌شود. درمان ریشه یا عصب کشی باعث حفظ دندان می‌شود، اما دندان را ضعیف می‌کند. استفاده از روکش دندان کمک می‌کند تا سطح دندان پوشیده شده و دندان قوی و مستحکم شود. اما روکش دندان همیشه توصیه نمی‌شود. دندان‌های جلو به طور کلی به روکش دندان نیازی ندارند.

با این حال اگر دندان‌های جلویی شما آسیب دیده‌اند یا از لبخند خود ناراضی هستید، بهتر است برای اصلاح لبخند فرسوده به دنبال خدمات زیبایی مانند روکش‌های چینی باشید. این تنها یکی از روش‌هایی که می‌تواند دندان‌های آسیب دیده شما را به لبخندی بی عیب و نقص تبدیل کند.

در این مقاله از وب سایت دکتر صفورا امامی بیشتر در مورد این نوع روکش‌ها و این که آیا دندان‌های شما به روکش نیاز دارد، صحبت خواهیم کرد. اگر کنجکاو هستید که در مورد روکش‌ها بیشتر بدانید، از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این پست با ما همراه باشید. همچنین با کلیک بر روی مقاله ما درباره *انواع روکش دندان*، اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست آورید.

تماس با مابرای تعیین وقت ملاقلات (ویزیت) با شماره‌های مطب دکترا صفورا امامی تماس بگیرید؛ 02126255102 و 02126255088


چه زمان به روکش دندان نیاز خواهیم داشت؟

1- پس از عصب کشی دندان

پس از درمان ریشه یا عصب کشی دندان، دندانپزشک تاج دندان یا همان روکش دندان را برای ترمیم دندان توصیه می‌کند. نیاز به روکش بستگی به محل قرارگیری دندان در دهان و استحکام بخشی از دندان باقیمانده دارد. دندان‌هایی که در پشت دهان قرار دارند، مانند دندان‌های پرمولر و آسیاب، احتمالاً به روکش نیاز دارند. این دندان‌ها بیشتر برای جویدن مورد استفاده قرار می‌گیرند که نیاز به اعمال نیروی زیادی بر روی آنها است.

تاج یا روکش، نوعی دندان مصنوعی با ظاهری واقعی است که روی دندان قرار می‌گیرد. روکش دندان را پوشانده و معمولاً توسط دندانپزشکان توصیه می‌شود؛ زیرا دندان را به اندازه، شکل و عملکرد طبیعی خود باز می‌گرداند. روکش دندان را قوی کرده و ظاهر آن را بهبود می‌بخشد. روکش دندان ممکن است برای محافظت از دندان ضعیف در برابر شکستن و پوشاندن دندان در کنار عصب کشی دندان مورد نیاز باشد. برای همین روکش دندان عصب کشی شده ممکن است یک الزام باشد.

دندانی که درمان ریشه داشته است نیز ممکن است به روکش نیاز داشته باشد. در این صورت از دندان ترمیم شده محافظت می‌کند. روکش‌ها از جنس چینی، طلا یا چینی ذوب شده به فلز ساخته می‌شوند. روکش‌های ساخته شده از پرسلن یا چینی ذوب شده به فلز را می‌توان با دندان‌های دیگر مطابقت داد. گاهی اوقات، ابتدا باید یک پایه فلزی در دندان قرار داده شود تا روکش را در جای خود نگه دارد.

جایگذاری روکش

آخرین مرحله پس از ترمیم و درمان ریشه، قرار دادن روکش است. از آنجایی که دندانی که نیاز به درمان ریشه دارد، معمولاً دارای پرکردگی بزرگ است یا در اثر پوسیدگی زیاد ضعیف شده است، معمولاً باید روکش یا ترمیم دیگری روی آن گذاشته شود. روکش می‌تواند به محافظت از دندان در برابر آسیب‌های بعدی کمک کرده و آن را به عملکرد طبیعی بازگرداند، همچنین از شکستن دندان پر شده نیز جلوگیری می‌کند.

پس از اتمام درمان ریشه دندان، لازم است در جلسات بعدی برای قالب‌گیری و جایگذاری روکش در مطب دندانپزشک خود حاضر شوید. ویزیت باید به محض اینکه دندانپزشک کار روی دندان را کامل کرد، انجام شود. این کار به جلوگیری از بسیاری از مشکلات کمک می‌کند. اگر قرار دادن روکش یا سایر ترمیم‌ها پس از درمان به تعویق بیفتد، دندان ممکن است ترمیم نشود. در این حالت، فرد ممکن است به درمان ریشه دوم نیاز داشته باشد که درمان مجدد نامیده می‌شود. این روش می‌تواند به بهبود و نجات دندان کمک کند، اما همیشه توصیه می‌شود که بلافاصله پس از درمان ریشه یا عصب کشی دندان، برای روکش کردن دندان خود حاضر شوید.

 روکش برای دندان عصب کشی شده

2- از لبخند خود ناراضی هستید.

آیا از فرم دندان‌های خود ناراضی هستید یا دندان‌های کمی کج دارید؟ آیا سال‌هاست سیگار می‌کشید و دندان‌های شما تغییر رنگ داده است؟ همه این دلایل نشان‌دهنده این است که از لبخند خود ناراضی بوده و به دنبال راهی برای بهبود آن هستید.

تنها کاری که برای اصلاح لبخند خود باید انجام دهید این است که با یک دندانپزشک متخصص صحبت کنید و از روکش‌های چینی یا پرسلن برای بهبود لبخند خود کمک بگیرید.

 

3- دندان‌های شما ترک خورده یا شکسته شده است.

چند گزینه برای تعمیر دندان‌های شکسته یا دندان ترک خورده وجود دارد. روکش‌ها گزینه خوبی برای این مشکل رایج دندانی هستند. بسته به شدت ترک، تراشه یا شکستگی، احتمالاً پس از درمان دندان شکسته و ترک خورده، یکی از انواع روکش‌ها برای شما توصیه می‌شود. روکش دندان به گونه‌ای ساخته می‌شود که کاملاً با سایر دندان‌هاش شما مطابقت داشته و باعث ترمیم لبخندتان شود.

 

4- دندان‌های شما به شدت لک شده یا تغییر رنگ داده اند.

بسیاری از افراد تعداد زیادی از محصولات سفید کننده بدون نسخه را امتحان کرده اند که موفقیت چندانی نداشته است. برخی ممکن است تغییرات جزئی در ظاهر دندان‌های خود را پس از استفاده از خمیرهای سفید کننده یا دهان شویه‌ها گزارش کنند، اما هیچ چیز خیلی چشمگیر نیست. برای بیمارانی که می‌خواهند به طور چشمگیری دندان‌های لکه دار را سفید کنند، سفید کردن در مطب یا ونیرهای چینی می‌تواند موثر باشد. گاهی اوقات، بسته به شدت لکه، سفید کردن در مطب حتی جواب نمی‌دهد. این بیماران هستند که از ونیرها بسیار سود می‌برند زیرا هیچ محصول یا خدمات دیگری این کار را انجام نمی‌دهد.

 

5- بین دندان‌هایتان شکاف یا فاصله دارید.

آیا بین هر یک از دندان‌های خود فاصله کوچک یا بزرگی دارید؟ بسیاری از مردم شکاف‌هایی دارند که دوست دارند آنها را تغییر دهند. این اغلب باعث می‌شود افراد از خندیدن یا لبخند زدن خجالت بکشند. برای رفع این مشکل گاهی باندینگ انجام می‌شود، اما برخی دیگر استفاده از روکش را انتخاب می‌کنند. دندانپزشک شما می‌تواند تشخیص دهد که آیا روکش‌ها در مقایسه با باندینگ دندان گزینه بهتری هستند یا خیر؟

 

6- دندان‌های شما به شدت پوسیده است.

این یک واقعیت است که با افزایش سن، دندان‌ها به مرور زمان ساییده و پوسیده می‌شوند. دندان‌های پوسیده معمولاً پیامدهای دندان قروچه یا فشردن دندان‌ها روی همدیگر است. اگر فردی دندان‌های خود را به طور مکرر به هم فشار دهد یا ساییده شود، نوک دندان‌ها به مرور زمان صاف و کدر می‌شوند. این می‌تواند منجر به مشکلات دندانی قابل توجهی در صورت عدم رسیدگی مناسب شود.

همچنین، اگر دندانی از قبل پرکردگی بزرگی داشته باشد، در صورت مشاهده علائم ترک خوردگی یا فشار روی پرکردگی، به روکش دندانی برای حمایت از آن نیاز است. برای بیمارانی که دندان‌هایشان به شدت فرسوده شده است، روکش‌های چینی می‌تواند گزینه‌ای عالی باشد. ونیرها می‌توانند ظاهر دندان‌ها را بازگردانند و ثبات بیشتری را برای جویدن غذا فراهم کنند.

 

7- دندان‌هایی دارید که نامرتب، ناهموار یا نامنظم هستند.

مشکلات جزئی تراز را می‌توان با کمک روکش‌ها حل کرد. برای دندان‌هایی که به شدت نامرتب هستند، سایر خدمات ارتودنسی گزینه‌های بهتری خواهند بود. همچنین برای افرادی که دندان‌های نامنظم یا دندان‌های ناهموار دارند، روکش می‌تواند راه حل مؤثری باشد.

 

8- درمان دندان‌ها با مینای آسیب دیده

عاداتی مانند دندان قروچه ممکن است باعث خراب شدن مینای دندان شود. اسید ناشی از رفلاکس اسید معده، رژیم‌های غذایی اسیدی یا پرخوری عصبی نیز می‌تواند به فرسایش مینای دندان کمک کند. خراب شدن مینای دندان، لایه‌های دیگر دندان را مستعد آسیب و عفونت می‌کند. در این گونه موارد، دندانپزشک استفاده از روکش دندان را برای بازیابی شکل و فرم دندان توصیه می‌کند. همچنین حساسیت دندان‌های ناشی از فرسایش مینای دندان به وسیله روکش متوقف می‌شود.

قرار دادن روکش دندان

چرا قرار دادن روکش دندان پس از درمان ریشه روش درمانی خوبی است؟

درمان ریشه ممکن است دندان را از عفونت بیشتر نجات دهد، اما دندان را از ضعیف شدن نجات نمی‌دهد. همراه با پوسیدگی دندان، درمان ریشه دندان نیز با کاهش مقدار بافت سالم درون آن ضعیف می‌کند. برای جلوگیری از متلاشی شدن دندان، دندانپزشک ترمیم دندان را با روکش دندان توصیه می‌کند. هنگامی که دندان خود را روکش می‌کنید، دندانپزشک تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا مطمئن شود دوام دندان روکش شده زیاد و طول عمر آن بلند باشد. اما معمولا طول عمر متوسط روکش دندان 5 تا 15 سال است که عوامل بسیاری در مدت زمان آن تاثیرگذار است. 

زمانی پس از عصب کشی به روکش دندان نیاز دارید که:

  1. هنگامی‌که دندان ضعیف می‌شود.

پوسیدگی دندان و همچنین برداشتن مقدار زیادی از بافت دندان در طول عصب کشی، دندان را ضعیف می‌کند. ترکیب پوسیدگی و فرآیند درمان ریشه، دندان را در معرض خطر خرد شدن در هنگام جویدن و ساییدن قرار می‌دهد. روکش، دندان را می‌پوشاند، ساختار بیرونی آن را تقویت کرده و از خرد شدن آن جلوگیری می‌کند.

  1. زمانی که دندان حساس می‌شود.

گاهی اوقات، تنها بخشی از پالپ باید در طول درمان ریشه برداشته شود. هر چیزی که باقی می‌ماند ممکن است به شدت به گرما، سرما، فشار، اسید و شکر حساس باشد. قرار دادن روکش دندان را می‌پوشاند و از آن در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند.

  1. زمانی که دندان تغییر رنگ می‌دهد.

پوسیدگی دندان یا عصب کشی ممکن است باعث تغییر رنگ دندان شود. در چنین شرایطی به دلایل زیبایی باید روکش روی آن قرار داد.

  1. زمانی که یک دندان قبلا ترمیم شده باشد.

اگر روی دندانی که قبلاً برای پوسیدگی دندان درمان شده است، عصب کشی انجام شود، احتمال اینکه دندان در آینده دچار مشکل دیگری شود بسیار زیاد است. قرار دادن روکش، دندان را به طور کامل پوشانده و از بروز عفونت‌های بعدی جلوگیری می‌کند.

 

چه زمانی دندان به روکش نیاز ندارد؟

از آنجایی که روکش‌ها به منظور محافظت از دندان در برابر خرد شدگی در هنگام فشار و ساییدن روی هم استفاده می‌شوند، برای ترمیم دندان‌های عقبی ضروری هستند. دندان‌های جلویی به اندازه دندان‌های آسیاب تحت فشار قرار نمی‌گیرند. به همین دلیل پس از عصب کشی می‌توان آن‌ها را با مواد همرنگ دندان پر کرده و نیازی به روکش نخواهند داشت. با این حال، اگر دندان جلویی در اثر پوسیدگی تغییر رنگ داده است، باید روکشی برای اهداف زیبایی نصب کرد.

 

مشکلاتی که بعد از گذاشتن روکش ممکن است اتفاق بیوفتد؟

  • شکسته شدن روکش

روکش‌های چینی گاهی ممکن است دچار شکستگی شوند. در این گونه موارد می‌توان از رزین کامپوزیت برای ترمیم روکش باقی مانده استفاده کنید. اگر شکستگی شدید باشد، احتمالاً نیاز به تعویض روکش خواهید داشت.

  • روکش شل
  • افتادن روکش

 

جمع بندی

اگر دندان پس از عصب کشی در وضعیت خوبی باشد، ممکن است دندانپزشک آن را پر کرده و نیاز به روکش نداشته باشید، به خصوص اگر دندان جلویی باشد. اما دندان‌های آسیاب و انتهایی که پالپ آن‌ها برداشته شده است قطعا به روکش دندان نیاز خواهند داشت. دندانپزشک پس از معاینه، بسته به وضعیت دندان شما راه حل خوب و دائمی را ارائه می‌دهد. با این حال، اگر قبلاً دندان را ترمیم کرده‌اید، توصیه می‌شود از روکش دندان استفاده کنید.

در نهایت اگر سوالی در زمینه درمان ریشه و عصب کشی دندان دارید یا دندان‌های شما ترک خورده و شکسته است، می‌توانید با مطب دکتر صفورا امامی متخصص و جراح ریشه دندان تماس گرفته و قرار ملاقات تنظیم کنید. ما مشتاقانه منتظر صحبت با شما و ارائه خدمات استثنایی دندانپزشکی هستیم.

اگر فکر می‌کنید روکش دندان بهترین گزینه برای شماست، همین حالا برای دریافت نوبت و معاینه با ما تماس بگیرید.

 

متخصص ریشه دندان

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

2 نظر ثبت شده است

  1. حامد طالبی 1402/07/30

    سلام من دندانهام خراب شدن پوسیده شده هست .از بچگی کج‌ بوده..بعضی هاش ریخته.خیلی وقته دندون درد میکشم قرص میخورم دیگه .ازنداری نتونستم تا الان درست کنم..رفتم پیش یه دکتر تجربی .گفت برو عکس بنداز. عکس نشون دادم میگه دندانهای بالا عفونت داره پایین هم دو طرفش عفونت .باید همرو بکشی.من‌ دوست داشتم روکش کنم .میگه دیگه نمیشه...میخواستم ببینم راهی نداره..با دارو عفونت رو خشک کنم بعدش عصب کشی و روکش کنم...ممنون
  2. مدیر سایت 1402/08/07

    آقای طالی عزیز درصورت مشاهده و بررسی دندان ها از روی عکس OPG و همچنین معاینه بالینی دندان ها، میتونیم نظر درست و صحیح بدیم.

نظر خود را وارد کنید

whats app