مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

خواص شگفت انگیز زردچوبه برای دندان!!!

خواص شگفت انگیز زردچوبه برای دندان!!!

 

زردچوبه یک ادویه محبوب جهانی است که ریشه و منبع آن در آسیا می‌باشد. هزاران سال است که از آن به عنوان یک داروی شفابخش و گیاهی استفاده می‌شود. امروزه، زردچوبه یک درمان خانگی محبوب برای مشکلات دهان، دندان و عفونت های مرتبط با آن است. این موضوع حتی در دندانپزشکی نیز خود را نشان داده و برای رفع التهابات لثه، سفید کردن دندان، کاهش دندان درد و برخی مشکلات دیگر از زردچوبه استفاده می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره درمان خانگی دندان درد کلیک کنید.

استفاده از زردچوبه تقریبا بی خطر است و برای برخی افراد بهتر از سایر درمان‌های دندان عمل می‌کند. در این مقاله از وب سایت دکتر صفورا امامی، متخصص و جراح ریشه دندان و عصب کشی دندان، قصد داریم بیشتر در مورد درمان زردچوبه برای دندان و تأثیر آن در علم دندانپزشکی صبحت کنیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

درمان ريشه دندان با میکروسکوپ در کلینیک دکتر صفورا امامی

 

بهترین دکتر درمان ریشه دندان

 

آیا استفاده از زردچوبه برای دندان‌ها فایده ای دارد؟

مشکلات دندانی زیادی وجود دارد که باعث التهاب می‌شود. دو مورد از رایج ترین آنها التهاب لثه و بیماری پریودنتال است. ژنژیویت یک بیماری لثه است که در آن قرمزی و سوزش دارید. بیماری پریودنتال که پریودنتیت یا بیماری لثه نیز نامیده می‌شود، زمانی است که بافت نرم دهان شما عفونی شده و ملتهب می‌شود. یک مطالعه نشان داد که خمیر دندان زردچوبه می‌تواند پلاک و التهاب را کاهش دهد. می‌توان از آن هم برای درمان و هم برای پیشگیری از التهاب استفاده کرد.

همچنین نشان داده شده است که زردچوبه حضور باکتری‌هایی که باعث ایجاد پوسیدگی می‌شوند را کاهش می‌دهد. روشی وجود دارد که به طور محافظتی دندان‌ها را در برابر پوسیدگی می بندد که به آن سیلانت حفره‌ای و فیشور سیلانت می‌گویند. استفاده از زردچوبه در ترکیب با این پیت و فیشور سیلانت درمان بسیار موثری برای پوسیدگی بوده است.

در حالی که زردچوبه به خودی خود دندان‌ها را سفید نمی‌کند، اما می‌تواند برای سلامت دهان و دندان شما مفید باشد. به طور کلی، زردچوبه دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی است و می‌تواند از مشکلات لثه پیشگیری و آن‌ها را درمان کند.

 

معجزه زردچوبه برای دندان ها

به گفته برخی از دندانپزشکان و افراد مشهور در حوزه سلامت دهان و دندان، زردچوبه به سفید کردن دندان‌ها کمک می‌کند. زردچوبه یک محصول کاملاً طبیعی است که آن را جایگزین مناسبی برای سفید کننده‌های غیر طبیعی و تجاری دندان می‌دانند. علاوه بر این، زردچوبه فاقد عوارض سفید کننده‌های تجاری از جمله موارد زیر است:

  • التهاب لثه (برای درمان عفونت لثه چه کنیم؟ کلیک کنید.)
  • درد لثه
  • عقب رفتن لثه‌ها
  • مشکلات مینای دندان

زردچوبه برای دندان‌ها دارای خواص و فواید زیادی است که هرکدام از آنها می‌تواند راهکاری برای تسکین درد دندان گردد. خواص زردچوبه برای دندان را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

 بیشتر بخوانید؛ قیمت عصب کشی

  


لازم به توضیح است مطالب این صفحه از نظر علمی ثابت نشده است؛ متخصصین طب سنتی بر اساس تجربه افراد به این نتایج درباره خواص زردچوبه پیرامون دندان رسیده‌اند. میزان و مقدار مصرف زردچوبه و نوع آن در هیچ مقاله علمی ثبت نشده است، لذا در صورت احساس درد بر اساس تجربه شخصی می‌توانید از آن استفاده بفرمایید.


 

التهاب دندان را تسکین می‌دهد.

عوامل بسیاری باعث التهاب لثه و دندان می‌شوند که دو مورد از رایج‌ترین آن‌ها ژنژیویت و بیماری پریودنتال است. التهاب لثه یک بیماری لثه است که در آن لثه دچار قرمزی و سوزش می‌شود. بیماری پریودنتال، که پریودنتیت یا بیماری لثه نیز نامیده می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که بافت نرم دهان شما عفونی و ملتهب می‌شود.

در یک مطالعه و تحقیق آمده است که خمیردندان زردچوبه می‌تواند پلاک و التهاب را کاهش دهد. بنابراین، می‌توان از آن برای درمان و جلوگیری از التهاب استفاده کرد.

حفره‌ها را کاهش می‌دهد.

طبق برخی بررسی‌ها، نشان داده شده است که زردچوبه وجود باکتری‌های ایجاد کننده حفره را کاهش می‌دهد. تکنیکی برای محافظت از دندان‌ها در برابر حفره‌ها وجود دارد که به آن سیلانت‌های گودال و شکاف می‌گویند. استفاده از زردچوبه در ترکیب با این سیلانت‌های گودال و شکاف یک درمان بسیار موثر برای حفره‌ها است.

به تشخیص پلاک در دهان کمک می‌کند.

زردچوبه می‌تواند مشخص کند که چقدر پلاک دارید و پلاک در کجای دهان شما قرار دارد. با استفاده از رنگ زرد و طبیعی زردچوبه، دندانپزشک پلاک را زرد می‌کند، سپس با استفاده از یک دستگاه نور خاص، پلاک قابل مشاهده خواهد بود.

عفونت دندان و لثه را درمان می‌کند.

زردچوبه به عنوان یک ضد باکتری شناخته می‌شود. این ماده شگفت‌انگیز می‌تواند برای کاهش عفونت در مجاری ریشه استفاده شود. با این حال، این مورد یک استفاده آزمایشی و موقت از درمان زردچوبه برای دندان است و به عنوان درمانی قطعی برای کانال ریشه آلوده شده توصیه نمی‌شود.

 

زردچوبه برای دندان درد

 

استوماتیت آفتی مکرر را درمان می‌کند.

استوماتیت آفتی یا RAS یک مسئله التهابی گسترده است که در آن دهان شما مدام دچار زخم‌های بسیار دردناک می‌شود. این زخم‌ها می‌آیند و می‌روند، خیلی سریع بهبود می‌یابند و دوباره ظاهر می‌شوند. زردچوبه یک داروی شناخته شده برای کمک به کاهش درد و سایر علائم این زخم‌ها است.

به کاهش ضایعات پیش سرطانی کمک می‌کند.

زردچوبه می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای به کاهش وجود و علائم زخم‌ها و ضایعات پیش سرطانی کمک کند. با این حال، این مورد نیاز به بررسی بیشتر داشته و بهتر است با دندانپزشک در مورد این مسأله مشورت نمایید. درباره سرطان دهان بیشتر بخوانید.

 

آیا درمان عفونت دندان با زردچوبه امکان پذیر است؟

همانطور که اشاره کردیم، زردچوبه فواید بسیاری داشته و برای انواع شرایط سلامتی دهانی توصیه می‌شود. این ماده شگفت انگیز برای درد مزمن و التهاب بسیار مفید است. زردچوبه یکی از بهترین آنتی بیوتیک‌ها برای مبارزه با عفونت‌ها بوده و حتی می‌توان گفت بهترین درمان برای مبارزه با عفونت‌هاست.

زردچوبه حاوی کورکومین، یک ترکیب شیمیایی ارگانیک و غیرسمی است که خواص ضد میکروبی، ضد التهابی، ضدعفونی‌کننده و آنتی اکسیدانی دارد. این ماده از بیماری‌های لثه، درد لثه، التهاب و عفونت لثه جلوگیری کرده و خطر حفره‌ها را کاهش می‌دهد. طبق مطالعه انجام شده در سال 2012 میلادی، کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های لثه را کاهش دهد. اگر بخواهیم بطور مختصر بیان کنیم، زردچوبه با کاهش پلاک دندان و از بین بردن باکتری‌های دندان و دهان در سلامت لثه‌ها تاثیرگذار است.

تماس با مابرای تعیین وقت ملاقلات (ویزیت) با شماره‌های مطب دکترا صفورا امامی تماس بگیرید؛ 02126255102 و 02126255088


تاثیر زردچوبه برای تسکین دندان درد

تحقیقات نشان می‌دهد که روش درمانی با زردچوبه، درد دندان را کاهش می‌دهد. حتی می‌تواند به عنوان یک درمان پریودنتیست نیز مورد استفاده قرار گیرد. به دلیل این خواص است که زردچوبه به یک ماده عالی برای درمان بیماری‌های پریودنتال و حتی سرطان‌های دهان تبدیل شده است.

گفته می‌شود که ترکیب این ماده با روغن نارگیل ممکن است به تمیز نگه داشتن دندان‌ها و لثه‌ها کمک کرده و اگر دچار دندان درد شده‌اید، آن را به میزان قابل توجهی تسکین دهد. شما می‌توانید در صورت تمایل با دکتر صفورا امامی متخصص و جراح ریشه دندان، در مورد استفاده از این ماده شگفت انگیز و درمان زردچوبه برای درد دندان مشورت نمایید.

 

درمان دندان درد

متخصص اندودنتیست

سفید کردن دندان با زردچوبه

این ماده شگفت انگیز به عنوان راهی برای سفید کردن دندان‌ها شناخته می‌شود. استفاده از زردچوبه به عنوان سفید کننده دندان ساده است و می‌توان آن را به چند روش انجام داد. با این حال توصیه می‌شود بیش از یک بار در روز از آن‌ها استفاده نکنید. به خاطر داشته باشید که ممکن است این روش‌ها نسبت به استفاده از نوارهای سفیدکننده دندان زمان‌بر باشد.

بنابراین، آیا زردچوبه دندان‌ها را سفید می‌کند؟ همانطور که انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) اشاره می‌کند، هیچ مدرکی وجود ندارد که زردچوبه دندان‌ها را سفید می‌کند. آنچه ممکن است افراد را فریب دهد تا فکر کنند زردچوبه دندان‌ها را سفید می‌کند، می‌تواند مربوط به دستور العمل‌هایی باشد که برای تهیه خمیر دندان خود استفاده می‌کنند.

اغلب در این دستور العمل‌های خانگی، زردچوبه به مخلوطی از جوش شیرین، روغن نارگیل و عصاره نعناع اضافه می‌شود تا یک خمیر دندان زردچوبه درست شود. جوش شیرین ممکن است دلیلی باشد که مردم لبخندهای سفیدتری را تجربه می‌کنند: همچنین به عنوان بی کربنات سدیم شناخته می‌شود، هنگامی‌که از جوش شیرین، در خمیر دندان استفاده می‌شود یک محصول سفید کننده ایمن و موثر است.

سایر خمیردندان‌های طبیعی ممکن است زردچوبه را با موادی مانند سیلیس هیدراته یا کربنات کلسیم ترکیب کنند، که آنها نیز عوامل سفید کننده طبیعی هستند. در این مرحله، ممکن است از خود بپرسید: آیا زردچوبه دندان‌ها را لکه دار می‌کند؟ در حالی که رنگدانه زرد آن شدید است، اما مصرف زردچوبه هیچ نگرانی برای دندان‌های شما ایجاد نخواهد کرد و نگران زرد شدن دندان‌های خود نباشید.

 

استفاده از زردچوبه به صورت پودر روی مسواک

این روش یکی از ساده‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین راه‌هاست. به خاطر داشته باشید که این روش از درمان زردچوبه برای دندان، موهای مسواک شما را زرد می‌کند. در ضمن زردچوبه دارای طعمی خام است که مورد علاقه همه نیست. افزودن یک یا دو قطره عصاره نعناع، می‌تواند این مشکل را رفع نماید.

موهای مسواک خود را مرطوب کرده و کمی پودر زردچوبه خالص با کیفیت بالا روی آن بریزید. به هیچ عنوان مسواک خود را مستقیماً در ظرف زردچوبه فرو نکنید، زیرا ممکن است باکتری‌ها را پخش کند.

دندان‌های خود را مانند همیشه مسواک بزنید و پودر زردچوبه را روی لثه‌ها و دندان‌های خود پخش کنید. به جای آبکشی فوری‌، اجازه دهید پودر حداقل 5 دقیقه روی دندان‌ها باقی بماند. سپس، دهان‌تان را کاملاً با آب بشویید. در انتها، دندان‌های خود را با خمیر دندان معمولی، پودر دندان یا سایر محصولات پاک‌کننده دندان مسواک بزنید. در صورت باقی ماندن پودر زردچوبه روی دندان‌ها یا درون دهان، ممکن است نیاز به مسواک زدن یا آبکشی اضافی داشته باشید.

ساخت خمیردندان خانگی با زردچوبه

زردچوبه به تازگی به عنوان سفید کننده مؤثر دندان‌ها شناخته می‌شود، البته ممکن است نتیجه آن نسبت به سایر روش‌های تجاری مؤثر نباشد. با این حال، می‌توانید با افزودن جوش شیرین، اثربخشی آن را افزایش دهید. جوش شیرین تقریباً در تمامی خمیردندان‌ها یافت می‌شود و به عنوان یک ماده ساینده ملایم، لکه‌های سطحی روی دندان‌ها را پاک می‌کند. شما می‌توانید به راحتی با ترکیب پودر زردچوبه و روغن نارگیل یک خمیردندان خانگی تهیه کرده و از آن برای سفید کردن دندان‌ها خود استفاده نمایید. برای این منظور به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • 4/1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه
  • 1 تا 2 قطره عصاره نعناع (برای طعم دادن)
  • 8/1 قاشق چایخوری روغن نارگیل آب شده
  • 4/1 قاشق چایخوری جوش شیرین (اختیاری)

 

درمان خانگی دندان درد

 

برای تهیه خمیردندان زردچوبه، کافی است پودر زردچوبه باکیفیت را با مقداری روغن نارگیل مخلوط کنید. روغن نارگیل دارای مزایای بسیاری برای دندان است. در صورت تمایل می‌توانید 4/1 قاشق چایخوری جوش شیرین نیز به مخلوط خود اضافه نمایید. اضافه کردن 1 یا 2 قطره عصاره نعناع به بهبود طعم خمیردندان کمک خواهد کرد.

پس از آماده شدن خمیر، آن را روی مسواک قرار داده و شروع به مسواک زدن دندان‌های خود نمایید. به خاطر داشته باشید این روش نیز مسواک شما را زرد خواهد کرد. درست مانند روش بالا، از محصولات تمیزکننده معمولی دندان و مسواک زدن پس از آن استفاده کنید.

دهان خود را با پودر زردچوبه بشویید.

می‌توانید با جوشاندن پودر زردچوبه، میخک، برگ گواوا و آب با هم، دهانشویه زردچوبه تهیه کنید. این دهانشویه علاوه بر کمک به درمان التهاب لثه و بیماری‌های پریودنتال، می‌تواند به کاهش التهاب و درد به طور کلی کمک کند. اطمینان حاصل کنید که قبل از شست‌وشو، مخلوط خنک شده باشد.

دندان‌های خود را با پودر زردچوبه بو داده، ماساژ دهید.

یکی دیگر از درمان‌های عالی برای پریودنتیت و التهاب لثه استفاده از نمک و روغن خردل همراه با پودر زردچوبه است. به سادگی از انگشتان خود برای ماساژ دندان‌ها و لثه‌ها با این مخلوط استفاده کنید.

 

فواید سفید کردن دندان با زردچوبه

همانطور که اشاره کردیم، زردچوبه فواید فراوانی بر سلامت دهان دارد و پلاک دندانی، باکتری و التهاب را نیز مانند دهان‌شویه از بین می‌برد. فواید احتمالی استفاده از زردچوبه برای سفید کردن دندان‌ها عبارتند از:

  • سفید کردن فوق‌العاده دندان‌ها
  • کاهش خطر درد و التهاب لثه
  • کاهش خطر بیماری لثه

ماده فعال زردچوبه با نام کورکومین، که بیشترین مزایای سلامتی را دارد، اغلب با آنزیمی به نام بروملین مخلوط شده یا استفاده می‌شود. این ماده می‌تواند به بدن شما در جذب صحیح کورکومین کمک کند. همچنین از دیگر فواید زردچوبه میتوان به مواردی مانند استفاده به عنوان ماسک برای پوست، خواص آنتی باکتریالی و ضد میکروبی، درمان التهاب مزمن، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، بهبود عملکرد مغز و... اشاره کرد.

 

روش گیاهی سفید کردن دندان

 

عوارض زردچوبه در سفید کردن دندان

استفاده از زردچوبه برای سفید کردن دندان‌ها خطر و عوارض بسیار کمی دارد. البته قبل از استفاده از زردچوبه مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید. توصیه می‌شود که بیش از یک بار در روز از پودر زردچوبه برای سفید کردن دندان‌های خود استفاده نکنید. این امر در مورد خمیردندان خانگی زردچوبه و پودرهای زردچوبه خالص صدق می‌کند.

در حالی که هنوز هیچ مطالعه‌ای در این زمینه انجام نشده، با این حال گفته می‌شود که زردچوبه قابض است. این می‌تواند بر مینای دندان و سلامت آن تأثیر بگذارد، اگرچه خطری بسیار ناچیز است. به همین خاطر در مصرف مقدار و میزان زردچوبه روی دندان ها باید احتیاط کرد و از تجویزهای شخصی دوستان و آشنایان پرهیز کنید.

زردچوبه جایگزینی برای درمان‌های سفیدکننده زیبایی دندان نیست. همچنین نباید جایگزینی برای مراجعه به دندانپزشک یا مراقبت‌های معمولی بهداشت دهان و دندان باشد. این ماده، اگرچه خطری برای سلامتی ندارد، اما به راحتی همه چیز را لکه‌دار می‌کند. هنگام استفاده از این پودر، مراقب باشید که لباس یا وسایل دیگر را لکه‌دار نکنید.

 

جمع بندی

برخی از موارد استفاده از زردچوبه برای افراد عادی، در خانه قابل استفاده نیست. اما این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید به تنهایی به قدرت درمانی زردچوبه دسترسی پیدا کنید. هرچند که این ماده شگفت انگیز ممکن است بسیاری از مشکلات دندان را به تنهایی حل نکند، اما در مدیریت علائم بسیار مؤثر است. علاوه بر سفید کردن دندان، از خواص ضد التهابی و ضد میکروبی زردچوبه می‌توانید در کاهش درد دندان درد و عفونت لثه استفاده کنید. در این مقاله به طور کامل در مورد روش‌ها و نحوه درمان زردچوبه برای دندان صحبت کردیم. در صورت تمایل و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با متخصص دندانپزشک صفورا امامی، متخصص و جراح عصب کشی دندان مشورت و صحبت نمایید.

 

متخصص عصب کشی دندان

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

5 نظر ثبت شده است

  1. رضا مرعشی 1401/12/15

    درسته این روش از نظر علمی ثابت نشده ولی واقعا زردچوبه برای التهاب درد دندون جواب میده
  2. سارا رضایی فهم آباد 1401/12/15

    سلام. آیا کسی تاحالا زردچوبه رو برای دندان استفاده کرده و جواب گرفته باشه؟
  3. .... 1402/02/20

    سلام خداقوت استفاده کردم خوب بوده
  4. ..... 1402/02/20

    سلام خداقوت مخلوط زرد چوبه و نمک، کمی آب خوبه به عنوانه دهانشویه استفاده میکنم ودر آخر مسواک روی دندان هایم میکشم بدون خمیر مسواک فقط شب ها استفاده میکنم صبح با خمیر معمولی می‌شویم این خمیر دندان هایی که اومده جدیدا گیاهی هست و از تلویزیون تبلیغ میشه معلوم نیست قیمتش کی ارزان میشه بتونی بخری 🙃
  5. ناهید هستم 1402/10/27

    دوستان من واقعا اخرش نفهمیدم زردچوبه برای دندان درد یا تسکین درد دندان تاثیر داره؟ خیلی صحبت ها مختلف هست. اگه کسی تجربه استفاده داره بگه تا بقیه هم استفاده کنند. البته میدونم چوت گیاهی هست نباید اثر منفی داشته باشه ولی یه موقع تورم و عفونت و یا درد رو بیشتر نکنه استرس دارم. بازم ممنون از متن شما که اطلاعات زیادی داده بودید

نظر خود را وارد کنید

whats app