مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

اهمیت نگهداری از دندان‌ طبیعی

اهمیت نگهداری از دندان‌ طبیعی

روش ها و نگهداری از دندان‌های طبیعی: دندان‌های شما عضوی از بدنتان هستند که در ساختن هویت اجتماعی شما نقش موثری دارند. حتی بهترین دندان‌های مصنوعی و ایمپلنت نیز نمی‌توانند ظاهر دندان‌های طبیعی را برای شما به ارمغان آورده و یا عملکردی مشابه آن‌ها داشته باشند.

مراقبت از دندان مانند مراقبت از پوست یا هر عضو دیگر بدن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با مراقبت صحیح می‌توانید حتی در دوران پیری نیز از غذا خوردن با دندان‌های طبیعی خود لذت ببرید و زیبایی لبخندتان را تا سنین بالاحفظ کنید. هرچقدر مراقبت بیشتری صورت گیرد احتمال اینکه شما مجبور به درمان ریشه دندان و یا عصب کشی دندان شوید کمتر می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره جدول زمانی رویش و افتادن دندان ها کلیک کنید.

 

 

منظور از مراقبت نگهداری از دندان چیست؟

نگهداری از دندان‌ها به این معنا است که به اصول اولیه مانند استفاده منظم از نخ دندان، مسواک زدن دندان، دهانشویه و مراجعه مرتب برای معاینه به مطب دندانپزشک پایبند باشید. دقیقا مانند پوست، گاهی اوقات دندان‌ها نیز دچار لک می‌شوند. این لکه‌ها می‌توانند مقدمه‌ای بر ایجاد عفونت در دهان باشند. به همین دلیل باید جدی گرفته شوند. بیشتر دندان پزشکان تلاش می‌کنند که تا حد امکان دندان طبیعی را حفظ کرده و آن را ترمیم کنند.

با این حال بسیاری از بیماران تصور می‌کنند که کشیدن دندان طبیعی معمولا بهترین ایده است. زیرا این کار باعث صرفه جویی در هزینه و زمان شده و درد کمتری را به دنبال دارد. اما باید بدانید که این کار تنها در کوتاه مدت می‌تواند درد شما راتسکین دهد و در دراز مدت ممکن است مشکلات بیشتری را برایتان به دنبال داشته باشد. هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین دندان طبیعی شده و عملکردی مشابه آن داشته باشد. کشیدن دندان می‌تواند مسائلی را به دنبال داشته باشد که در طولانی مدت کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از مهم‌ترین پیامدهایی که کشیدن دندان می‌تواند برای یک فرد ایجاد کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش نیروی جویدن و ایجاد مشکل در غذا خوردن
  • تغییر مکان دندان‌ها و ایجاد فاصله یا بهم ریختگی
  • از دست دادن ابعاد عمودی صورت و در نتیجه افتادگی پوست صورت مخصوصا عمیق شدن خط خنده
  • از بین رفتن رابطه صحیح دندان های فک بالا و پایین در تماس باهم

 

برای حفظ دندان‌ های طبیعی باید چه نکاتی را رعایت کرد؟

  • اقدامات بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. دو بار در روز مسواک بزنید و یک بار در روز نخ دندان بکشید. برای جلوگیری از نابودی زودرس دندان‌ها و تشخیص به موقع بیماری‌های احتمالی، هر شش ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • اگر دندان قروچه دارید یا هر اقدامی را انجام می‌دهید که باعث ساییدگی دندان می‌شود، باید از محافظ دندان استفاده کنید. این محافظ یک وسیله شخصی است که از ساییدگی و شکستگی دندان‌ها جلوگیری می‌کند.
  • اگر علائمی مانند تورم یا درد را دارید، بلافاصله باید برای درمان اقدام کنید.
  • در صورتی که دندا‌نپزشک به شما گفت که ممکن است نیاز به کشیدن دندان پیدا کنید، درباره گزینه‌های جایگزین از او کمک بخواهید.
  • اگر دندان‌های شما به اندازه کافی ساختار باقیمانده دارند، می‌توانید از گزینه‌هایی مانند درمان کانال ریشه (عصب کشی دندان) استفاده کنید. اما اگر این گزینه در میان گزینه‌های پیشنهادی شما است، باید با یک متخصص مشورت کنید.

 

نگهداری دندان

 

در 95 درصد موارد استفاده از درمان کانال ریشه می‌تواند برای نگهداری از دندان‌ طبیعی شما گزینه خوبی باشد. با استفاده از این شیوه می‌توانید یک لبخند طبیعی و سالم را برای خود حفظ کنید. اما مهم‌تر از همه رعایت بهداشت دهان و دندان است. رعایت موارد گفته شده و مراقبت درست از دندان‌ها به شما امکان می‌دهد که دندان‌های خود را برای یک عمر نگه دارید.

 

تلفن دکتر متخصص دندان

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید

whats app