مشاوره تلفنی

دکتر صفورا امامی متخصص درمان ریشه و عصب کشی

افسانه هایی درباره درمان کانال ریشه دندان

افسانه هایی درباره درمان کانال ریشه دندان

 افسانه‌های موجود درباره درمان کانال‌ های ریشه تا چه حد حقیقت دارند؟

مراجعه به دندا‌پزشک برای بیشتر افراد چندان خوشایند نیست. بیشتر ما از دندان پزشک می‌ترسیم. این ترس یا ریشه در کودکی ما دارد و یا به خاطر صدای فرزی است که پس از اولین مراجعه به دندانپزشک هنوز هم به خاطر می‌آوریم. برای برخی از افراد این ترس و دلهره در بزرگسالی هم هنوز برجسته است. با این حال بیشتر ما اعتراف می‌کنیم که بدترین درد، درد دندان است. اما حتی با وجود اینکه می‌دانیم که درد پس از مراجعه به دندانپزشک برطرف خواهد شد، باز هم ترجیح می‌دهیم با مصرف مسکن‌ها آن را آرام کنیم.

درمان ریشه دندان یا همان عصب کشی دندان نیز همواره به عنوان یک روش ترسناک در میان بیماران شناخته می‌شود. اما علت این ترس چیست و از کجا نشات می‌گیرد؟ در این مقاله قصد داریم رایج‌ترین افسانه‌ها و شایعاتی را که درباره درمان کانال ریشه دندان وجود دارد با هم مرور کنیم تا به بیماران ثابت کنیم که هیچ یک از این افسانه‌ها حقیقت نداشته و نیازی به ترسیدن نیست.

 

باور غلط شماره 1: "درمان کانال ریشه دندان یک درمان بسیار دردناک است."

زدن این حرف در دنیای پزشکی امروز و با استفاده از فناوری و داروهای بی‌حسی مدرن و پیشرفته کمی خنده دار به نظر می‌رسد. دندان پزشکان تلاش می‌کنند تا با استفاده از مقادیر کافی از داروهای بی‌حسی و تسکین دهنده تا حد امکان درمان کانال ریشه را به یک فرایند بدون درد تبدیل کنند. به همین دلیل و با وجود این درمان‌های مدرن، درمان کانال ریشه می‌تواند به اندازه پر کردن حفره دندان بدون درد انجام شود.

درد دندان بیشتر به دلیل آسیب بافتی داخل دندان ایجاد می‌شود. یک دندانپزشک متبحر می‌تواند با استفاده از درمان کانال ریشه به راحتی این درد را از بین ببرد. تمام تلاش یک دندان پزشک این است که تا حد امکان درد شما راکاهش داده و دندان‌ های طبیعی شما را حفظ کند. بنابراین نیازی نیست که از بابت درد نگران باشید زیرا که دندانپزشکان در مدیریت درد شما در حین درمان متبحر هستند.

 درمان کانال ریشه

 

باور غلط شماره 2: "درمان کانال ریشه دندان عوارض جانبی بسیار بدی دارد."

بیشتر افراد فکر میکنند که عفونتی که ممکن است در اثر درمان کانال ریشه ایجاد شود، یک بیماری جدی است. اما باید بدانید که هیچ مدرک علمی برای اثبات ایجاد بیماری در بدن پس از درمان کانال ریشه وجود ندارد. هرچند که بهتر است پیش از استفاده از یک شیوه درمانی از نحوه انجام، مزایا و عوارض آن آگاهی پیدا کنید. اما باید بدانید که منابع و وب سایتهای اینترنتی همیشه نمیتوانند منبع موثق و معتبری برای شما باشند. چرا که بسیاری از این سایتها مربوط به باورهای سالهای دور مردم است که هنوز خبری از درمانها و شیوههای مدرن در دندان پزشکی نبوده است.

 درمان کانال ریشه دندان

باور غلط شماره 3: "کشیدن دندان بهتر از درمان کانال ریشه است."

این تصور مانند این است که اعتقاد داشته باشید چون بخشی از خودروی شما خراب شده است، باید کل ماشین را دور بیندازید. حفاظت از دندانهای طبیعی و نگه داشتن آنها همیشه گزینه بهتری نسبت به کشیدن دندان است. زیرا هیچ جایگزینی نمیتواند عملکردی مشابه دندان طبیعی داشته باشد. چیزی که بیشتر افراد از آن بی اطلاع هستند این است که جایگزین کردن یک دندان کشیده شده معمولا زمان و هزینه بیشتری نسبت به درمان دندانهای طبیعی نیاز دارد. به علاوه این کار میتواند به سایر دندانهای طبیعی شما نیز آسیب برساند.

درمان کانال ریشه ترسناک نیست. اگر یک تحقیق درست از منابع معتبر و به روز انجام دهید، خواهید دید که این روش فقط یک روش ساده است که به راحتی توسط متخصص انجام میگیرد. اگر از طریق تحقیق نتوانستید پاسخ سوالات خود را پیدا کنید، میتوانید از دندانپزشک خود کمک بخواهید. این عمل نیز مانند همه اقدامات درمانی دیگر اگر توسط یک متخصص انجام گیرد، هیچ نگرانی و پیامد منفی برای شما به وجود نخواهد آورد.

 

تلفن متخصص ریشه دندان

 

اشتراک گذاری:

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید

whats app